[Csaladtortenet 2] Ismét "A levéltárakból hiányzó polgári anyakönyvek kutathatósága?"

Babcsányi István mcsteve at elender.hu
2011. Dec. 14., Sze, 22:21:05 CET

Az a helyzet, hogy az anyakönyv nem nyilvános közokirat, nem vagy jogosult
betekinteni.
Ami ennél sokkal furcsább, hogy nincs másodpéldány. Ennek  az lehet az oka,
hogy VNamény (és gondolom TSzalka is) Bereg megyéhez tartozott, az 1920-ig
elkészült másodpéldányok nyilván Beregszászban maradtak. Na de hogy 90 év
alatt nem sikerült pótolni? És ha elviszi a Tisza az első példányt, akkor
nem lesz anyakönyv? Baromi felelőtlenség. Az anyakönyvi tv. rendelkezik
arról, hogy 1980-nal bezárólag az anyakönyvekről másodpéldányt kell(ett)
készíteni és azt a területi levéltárban őrizni és az első példány utólagos
bejegyzéseivel folyamatosan szinkronba hozni. Ha a másodpéldány megsemmisül,
akkor újra el kell készíteni. Mivel egy külföldön - esetleg - meglévő
másodpéldány fenti céloknak nem felel meg, újra le kell másolni. Itt valaki
nagyot mulasztott. Én a levéltárban érdeklődnék, hogy mégis, mi ilyenkor a
gyakorlat, ha az anykönyvi hivatal nem tesz eleget a kötelezettségének,
mivel lehet nyomást gyakorolni rá? Felettes szerv? Kormányhivatal? Ha
sikerül elintézned, hogy a vnaményi anyakönyvvezető a kis kacsójával
kénytelen legyen lemásolni 50 évnyi anyakönyvet, életreszóló barátok
lesztek. :)
A bp-i levéltárban pl. az ostrom alatt elégtek a másodpéldányok, jó pár évbe
telt, mire újra lemásolták mindet. Többen furcsállottátok, miért vannak a
háború előtti anyakönyvek Rákosi-címeres nyomtatványra írva. Hát ezért.
Egyébként miért nem próbálod az egyházi anyakönyveket megnézni, ha ilyen
fontos neked a dolog? Nem nehéz bennük kutatni, jobb helyeken mutatózva is
vannak. Ad abszurdum még az is lehet, hogy Beregszászban előbb hozzáférsz a
másodpéldányokhoz, mint hogy itthon lesz vmi előrelépés. Könnyen lehet
persze, hogy elpusztultak, eltüntették a ruszkik, de egy próbát megér.
(Már csak így zárójelben töprengek rajta, hogy 1920-ig értem a hiányt, de
miért tart 1945-ig? 1920-tól folyamatosan meg kéne lenniük SzSzB megye
levéltárában. Lehet, hogy 1939 után átszállították Beregszászra és megint
ott maradt? Ez már nagyon börleszk.)
Néztem a mormon oldalon Abaúj vármegyei 20. sz. eleji anyakönyveket,
amelyeknek viszont Kassán kéne lenniük, de mégis Miskolcon vannak, mégpedig
ezek a korabeli másolatok, nem újak. Elvileg van államközi egyezmény a
levéltári iratokra is, a MOL ez alapján pl. sok középkori oklevelet is
kiadott Jugoszláviának a területi illetékesség alapján, de könnyen lehet
Ukrajna felé esélytelen ilyennel próbálkozni.

Na, azt hiszem, jól körbejártam a támét. :)