[Csaladtortenet 2] A rejtélyes gyászjelentés esete

Tóthné Edit lefkovic at gmail.com
2011. Dec. 18., V, 20:12:38 CET

Kedves Tagtársak!

A gyászjelentések feldolgozása során egy általam nem ismert nyelvű és
előttem ismeretlen írással nyomtatott példány került elém.

Segítséget kértem néhány Tagtárstól, de ezen egyszeri és kivételes
alkalommal eddig még nem tudtak segíteni.

Éppen abban az időben tudatta velünk egyik kedves Tagtársunk a
balassagyarmati zsidóság honlapjának elérhetőségét. Első kérdésem egy
személlyel kapcsolatos volt, nem rontunk ajtóstól a házba. Az
anyakönyvek éppen digitalizáláson vesznek részt, így a jelzett
személyről nem kaptam információt. A második kérdésem már a
gyászjelentésre vonatkozott. A rabbi megírta, hogy az jiddis nyelven
íródott, de ő csak héberül tud, így segítséget nem tud adni. Felhívta
azonban a figyelmemet arra, hogy gugli a legjobb barátunk.

Sajnos, a translate.google.com a .gif file-t nem tudta kezelni. A
szöveget .doc formátumba mentettem, de így meg a program valamit
sokallt vagy kevesellt, egyszóval eredménytelen volt a kísérlet. Ekkor
beírtam az első, jól van na, a mi szokásaink szerint az utolsó szót,
amelynek megfejtése a "cső" volt. Többezer református, római
katolikus, evangélikus, izraelita és pravoszláv, magyar, német, román,
szerb nyelvű gyászjelentést dolgoztam már föl, és az ezekben
legritkábban előforduló szavak egyike a "cső" volt. Végső
"kétségbeesésemben" Gelei Judithoz, a gyászjelentések anyamesteréhez
fordultam. Ő javasolta, hogy nyissak a közösség felé, hátha lesz
segítségem. Ábrahám Vera a jövő év január 4. utánra ígért támogatást.

Akinek fölkeltettem az érdeklődését, az a Malonyay Bélával kezdődő
sorozat 332. számú képét nézze meg. Ez az a gyászjelentés.

Üdvözlettel

Tóth Sándor