[Csaladtortenet 2] kutathatósági változások

Babcsányi István mcsteve at elender.hu
2011. Dec. 18., V, 22:56:37 CET

Legyünk tisztában azzal, hogy az anyakönyvi másodpéldány nem levéltári irat,
hanem "külön rendelkezés alapján levéltári megőrzésre utalt irat" (vagy
valami ilyesmi, ezt fejből írtam). Ez azt jelenti, hogy a levéltár nem
tulajdonosa és nem rendelkezik felette. A feladata vele kapcsolatban annyi,
hogy megőrizze és az utólagos bejegyzések sorszámát az UB-listából
bevezesse, az eredeti esetleges pusztulása esetén előadja, semmi több. Szó
sincs használatról és kutatásról, nincs is hozzá névmutató, mert fölösleges,
nem arra való. Az már a levéltárvezető egyéni döntése és jóindulata, hogy
egyáltalán engedi kutatni. Ha levéltárigazgató lennék, nem biztos, hogy
szeretném vállalni a felelősséget, ha pl. valahol leég az anyakönyvi irattár
és a másodpéldányok visszamásolása közben derül ki, hogy sajnos néhány lapot
kitéptek kutatás közben, mert drága a fénymásolás. Joggal kérdezné a
felettes hatóság, hogy mi a büdös fenéért adtam ki a raktárból, nem volt
jogom hozzá.