[Csaladtortenet 2] FW: [MACSE: 2352] mormonok /védelmében/

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2011. Nov. 11., P, 12:16:56 CET

Kedves Mindenki!
Mint néhányan már tudják, a Jewishgen önkénteseként többezer mormon filmet
írtam át adatfileba az elmúlt két év során. Ezeket - a korábbi rendszer
szerint - egy kijelölt projektfelelős (ők arbitrator-nek nevezik)
koordinálta, és így általában gyanazon személy írta át egy-egy adott helység
anyakönyveit. Ez a rendszer épp azért volt jó, mert "tulajdonosaik" későbbi
előfordulásai segítségével az olvashatatlan nevek utólagos kijavítására is
lehetőséget adott.
A mormonok rendszere a mennyiséget helyezi előtérbe és ezért lényegében
véletlenszerűen adják ki a filmeket egy-egy átírónak. Kontrollként azt a
megoldást választják, hogy ugyanazt a filmet több átírónak is kiadják abban
a reményben, hogy a bevitt adatok közül legalább egy helyes lesz... Ide is
jelentkeztem önkéntesnek és első nekifutásra megkaptam egy seattle-i
bevándorlójegyzéket. A jegyzékben főleg ír bevándorlók adatai szerepeltek,
amelyekkel körülbelül olyan sikeresen birkóztam meg, mint amilyen sikeresen
egy dublini önkéntes átíró birkózhat meg a - mondjuk - röjtökmuzsaji
keresztelések listájával.
Egyetértek azokkal, akik védelmükbe veszik a mormonokat: egész egyszerűen
felmérhetetlen jelentőségű szolgálatot tettek a tudományos világnak azzal,
hogy végigfényképezték az anyakönyveket és mindazon dokumentumokat,
amelyekhez hozzáférést kaptak vagy vásároltak. Én magam sem vagyok teljesen
meggyőződve arról, hogy Armageddon után valóban mormonként fognak feltámadni
a végiglistázott személyek, de akármi volt is az indítékuk, becsülni és
értékelni illik ténykedésüket.
Üdv. Hirschler András