[Csaladtortenet 2] ragadvány nevek

Adorján Éva adeva40 at freemail.hu
2011. Nov. 25., P, 14:53:41 CET

Kedves Lev Társak! Ha már ilyen anekdotázó hangulatba keveredtünk, leírom a kettős nevekkel kapcsolatos " kalandomat ", hátha valakinek segíthetek vele. Mikor a Pőcze család 1700. eleji adatait bogarásztam / ebben az időben 6 család viselte a faluban  ezt a nevet/ találkoztam azzal, hogy az egyik  család Jámbor Pőcze néven szerepelt az anyakönyvekben. Úgy gondoltam, hogy ez jelző lehet, talán arra utalhat, hogy viselői jámbor, talán nagyon vallásos emberek lehettek. Akkor kezdtem ebben a hitemben meginogni, mikor találkoztam Jámbor családdal is, utánna pedig Pőcze Balogh névvel. Nem tudtam hirtelen eldönteni, hogy melyik név a " valós", a Pőcze, vagy a Jámbor. Szerencsére a gyermekeik házasságkötésénél, már csak a Pőcze név szerepelt az anyakönyvben.Mivel több azonos nevű család élt a faluban, s lehetőleg mindegyik családban született fiút először Mihályra és Jánosra kereszteltek, az anya neve hozzá-toldásával különböztették meg őket.Volt még egy jó szokás is, amit fel tudtam használni a családfa-kutatásánál. A keresztelésnél a családhoz tartozó összes rokont meghívták komának, így a komákról készitett kimutatás készítésével  is össze tudtam rendezni, az azonos nevű családokat.E tapasztalatok alapján is írtam egy korábbi hozzászólásomban, hogy  egy rövid látogatás a parókián, vagy plébánián nem biztos, hogy eredményre vezethet. Nálam előfordult, hogy a mikrófilmet kétszer is lekértem a helyi levéltárba, hogy eredményes legyek. Szivesen olvasom másik ilyen irányú tapasztalatait is! Üdv A Éva