[Csaladtortenet 2] Kniazdwor - Galícia

Imre Nyul nyul.csf at gmail.com
2011. Okt. 20., Cs, 19:19:51 CEST

*Kedves Listatagok!*

Többen érdeklődtek, hogy hogy sikerült rátalálnom az 1915-ben elesett
nagyapám testvérének, Nyúl Ágoston elestének helyére.

A kutatás 50 évre nyúlik vissza. Nagyapám a határok változásával Csehszlovák
állampolgárrá vált, Léván élt. A 60-as években, amikor kicsit csökkent a
feszültség, akkor kezdett levelezni öccse halálát kutatva, mivel csak
halálának évét tudták a háborúból hazaérkezettektől, de se a pontos dátumra,
de sem a helyre nem emlékeztek. 1973 őszén úgy halt meg nagyapám, hogy
semmit nem sikerült kideríteni. Édesapám megígérte, hogy nem hagyja abba a
kutatást, de egészsége nem engedte sokáig a keresést, amit ezért
félbehagyott.
2008-ban ő is elhunyt, és én kezdtem el kutatni a családfámat.
Tudtam Ágoston születési helyét, idejét, szülei nevét.
Ezzel kerestem meg a Bp-i Hadtörténeti Intézetet. Onnan azt az információt
kaptam, hogy az ő adatbázisukban nincs ilyen név, forduljak a bécsi
levéltárhoz.
Közben a Vöröskeresztet is megkerestem, de ők is a bécsi levéltárhoz
küldtek.ű
Természetesen írtam oda is, de azt írták, hogy nincs adat róla, sok írat
megsemmisült, stb, stb, stb.

Közben nagyapám egy nagyon régi levele előkerült ami szerint Ágoston
Felnémetben nősült meg. Ennek viszont semmi nyoma Felnémeten. Egy véletlen
során, másik helységet kerestem, amihez hozzá voltak fűzve Felsőtárkány
anyakönyvei. Ezt a vetítőn csak áttekertem, de hirtelen megpillantottam Nyúl
Ágoston nevét, mivel itt házasodott meg.
Az egyik tagtársunk javaslatára egészen a 30-as évek végéig megnéztem a
halotti anyakönyvi bejegyzéseket Felsőtárkányban. De sajnos semmi. Átnéztem
Eger anyakönyveit ott sem találtam semmit (Ágoston az esküvő előtt ott
lakott).

Közben előkerült egy fotó Ágostonról. A beszkennelt képet elküldtem Bécsbe,
ahol az alapján "megállapították" hogy nem a közös hadseregben szolgált...

Kerestem, hátha a szülőket értesítették, de ahonnan bevonult, illetve ahová
elköltözött a család, ott sem találtam semmit.
Végül egy nagyon idős plébános adott egy ötletet. Próbáljam a születési
helyen keresni, ugyanis ha a család elköltözött, akkor sok helyen az akkori
plébános felbontotta a családnak címzett értesítéseket és a hősi halottak
nevét bejegyezte az anyakönyvbe.
Így is volt, a halála után egy évvel került bejegyzésre. És nagyon precíz
volt a plébános, ugyanis az értesítés számát is beírta, (sajnos ez utóbbit
nem tapasztaltam mindenhol... :-( ) illetve azt, hogy a 60. gyalogezredben
szolgált.

Ezzel felvértezve ismét megkerestem a Bp-i Hadtörténeti Intézetet, ahonnan a
következő levelet kaptam:

"Kérésére értesítjük, hogy a cs. és kir. egri 60. gyalogezred halotti
anyakönyve őrizetünkben megtalálható. Az ebben található bejegyzés
szerint *Nyúl
Ágoston (1889, Horpács)* a 19. tábori század gyalogos katonájaként 1915.
jún. 4-én a galíciai Kniazdwor településnél hősi halált halt. Temetésére
ugyanitt került sor. A megtalált bejegyzésről mellékelten másolatot küldünk.
Jelzet: HL Tábori egyházi szervezetek anyakönyvei 253. sz. Tájékoztatásul
közöljük, hogy a fentiek alapján hozzátartozójuk a cs. és kir., vagyis a
közös haderőben szolgált."

Azaz a közös hadseregben szolgált... és meg vannak az adatok, aminek
beszkennelt oldalait el is küldtek. Nagyon jó minőségben van meg, pedig
tintaceruzával írták.

Azóta keresgetem a galíciai csaták eseményeit. Ezek szerint a tavaszi orosz
sikerek után, amikor sikerült visszaverni az oroszokat, azaz Galícia
visszafoglalása során esett el. Kniazdwor a google map szerint ma egy kb. 30
házból álló kis falu...

Hát így sikerült közel 100 év távlatából rálelnem nagyapám testvérének
adatára és befejeznem nagyapám munkáját.
Már csak egy dolog, amit fel kell kutatnom. Ez pedig az, hogy az 1913-as
esküvőjük és Ágoston halála között összejött-e egy leszármazott...

Üdvözlettel, Nyul Imre

Kutatott nevek: Nyúl/Nyul, Nerpl/Nerpel, Dropa/Tropa, Békés, Oláh,
Meczner/Miczner, Kortsek
Kutatott helységek: Borsos-Berinke/Borsosberény, Kálló, Tereske,
Nézsa, Szendehely, Zsély, Balassagyarmat, Felsőtárkány, Csány

Nyul Imre
Debrecen
nyul.csf at gmail.com
http://nyul-csaladfa.hupont.hu