[Csaladtortenet 2] török kor

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Ápr. 29., V, 02:14:57 CEST

Kedves Tamás,

Meglehetős affinitásom van balkáni ügyek iránt, szívesen válaszolnék a
nyitva maradt kérdéseidre, de nem nagyon értem, mire vagy kíváncsi. A
török korra, ahogy leveled tárgya mutatja, vagy az 1990 utáni jugó
helyzetre? Mai szerbekre, horvátokra, jugoszláviai muzulmánokra (akik
minimum bosnyákok, törökök, albánok és szandzsákiak)?

Meg azt a kérdést sem értem, hogy ha a szerbek és a horvátok nem
muzulmánok, akkor hogy élhetnek ott muzulmánok. (Van olyan ország, ahol
nincs egyetlen kisebbségi egyén sem? Albániában például van 2 zsidó, egy
csomó cigány és egyiptomi - aki magyar szemmel szintén cigány, de a
Balkánon két külön kategória, ahogy a törökkori budai összeírásokban is
léteztek az utóbbiak "kopt" néven -, görögök és cincárok). Például a
horvátok és szerbek nem görögkatolikusok, mégis élnek ott görögkatolikus
ruténok. Meg nem is reformátusok vagy evangélikusok, mégis élnek ott
olyanok. Csak a Vajdaságban olyan 16 körüli nemzetiség él (Kelebiján
most épül egy dzsámi). De mi ebben a furcsa? Nálunk magyarok+13,
miközben több nyilvánvaló elismeretlen is. A törpe Makedóniában legalább
ennyi.

Meg nem értem, hogy mely helyi lakosok voltak élelmesek. A ma
bosnyákoknak nevezett szerbek valóban áttértek az igaz hitre, de nem az
adó miatt (mint sok albán), hanem azért, mert addig is üldözték őket a
katolikus egyházon belüli különvéleményük miatt.

Ha világos(ak) a kérdése(i)d, szívesen válaszolok a Listán, mert ha
egyebütt is ekkora a homály, akkor érdemes azt oszlatni.

ÜdWV