[Csaladtortenet 2] Hunyadytól / kárpátaljai anyakönyvek megsemmisitése

Hunyady László hunyady.laszlo at chello.hu
2012. Aug. 14., K, 07:40:03 CEST

Tisztelt MACSE Tagok + Kutatótársak,

Hivatkozva MTI által kiadott hírre a HVG újság "megsemmisítik a régi, nem ukrán anyakönyveket Kárpátalján" rövid cikket jelentett meg az újságjában.

A MACSE nevében helyreigazítást kértem, mivel a hír így nem pontos:

Az ukrán hatóságok egy régebben kiadott központi rendelet értelmében szisztematikusan semmisítik meg a polgári anyakönyvek másodpéldányait egész Ukrajna területén. Most került erre sor a kárpátaljai járási anyakönyvi hivatalokban. Az ungvári és beregszászi levéltári osztály vezetői hiába léptek fel ez ellen.

Megnyugtatásul a kárpátaljai eredeti polgári anyakönyveket továbbra is Ungváron őrzik.

Mint ahogyan Ti is tudjátok, ha az eredeti anyakönyv megsemmisül a másodpéldány lép a helyébe. A XX. század történelmi viharaiban sok levéltári anyag semmisült meg Európa ezen a táján és ez különösen vonatkozik Kárpátaljára.

Egy másik levélben kértem dr. Semjén Zsolt miniszterelnök helyettes urat, hogy egyrészt jelezze az ukrán hatóságok felé a megsemmisítés az elfogadhatatlanságát, másrészt hasson oda, hogy a beregszászi levéltári anyagok archiválási munkái minél hamarabb elindulhassanak, annak érdekében, hogy a kárpátaljai magyar múlt emlékei digitális formában archiválásra kerüljenek.

Továbbiakban levelet írok a szlovák, ukrán, román, osztrák genealógiai egyesületeknek, hogy ők is emeljék fel szavukat ez ellen, hiszen öket is érinti, sok ukrán, ruszin, szlovák, cseh, német, zsidó család kutatását nehezítették meg ezzel az ostoba tettükkel az ukrán hatóságok.

Úgy gondoltam, hogy ugyan az anyakönyvek megsemmisülése visszafordíthatatlan, de legalább próbáljuk meg elérni, hogy a jövőben hasonló dolgok Ukrajnában ne fordulhassanak elő, valamint, hogy a beregszászi anyagot archiválási munkái a bürokraták miatti holtpontról kimozdulhasson.

Üdv.

Hunyady László