[Csaladtortenet 2] Hunyadytól / osztrák kutatók tiltakozása

Csaba Andor teofilia50 at gmail.com
2012. Aug. 23., Cs, 16:37:01 CEST

Kedves Hunyady László, kedves MACSE-tagok!

Nehéz úgy harcolni, hogy a másik fél fegyverét nem ismerjük. Mindenképpen
jó lenne tudni tehát, hogy milyen elvi megfontolás állt az osztrák
adatvédelmi törvény mögött, hiszen hatékonyabban lehetne fellépni annak
rosszul értelmezett személyiségi jogi felfogása ellen, mintsem annak
katasztrofális következményeire rámutatva küzdeni.

De azért ne feledkezzünk meg az utóbbiról sem. És itt nem csupán a
családkutatásról van szó. Lexikonok tucatjai születtek az elmúlt 200 évben,
amelyeknél leggyakrabban éppen a halálozási adat hiányzik. Ugye,
mindenkinek ismerős a gondolatjel után álló kérdőjel: ki tudja, mikor és
hol halt meg a maga korában ismert színész, közéleti ember, tudós? Ha ennek
kutatását Ausztria lehetetlenné teszi, akkor nemcsak a mi lexikonjaink
lesznek örökre lezáratlanok, befejezetlenek, de pl. Wurzbach közismert
lexikonát sem lehet a jövőben kiegészíteniük, pontosítaniuk az osztrák
kollegináknak és kollégáknak.

A legnagyobb bajnak azt tartom, hogy ezek szerint Ausztriában sincs
társadalmi konszenzus. Nyilván voltak olyan különleges esetek Ausztriában,
amelyeket precedens értékűeknek tekintett az osztrák jogalkotó, s ezért
döntött a szigorú szabályozás mellett. De ezeket előzetesen a nyilvánosság
előtt kellett volna megbeszélni és orvosolni, nem pedig minden fórum
megkerülésével a törvényhozás elé terjeszteni.

Ami pedig a törvény esetleges visszamenőleges hatályát illeti, én vállalom
a már meglévő, de Ausztriában esetleg illegálissá váló adatbázisok
megőrzését.

Andor Csaba