[Csaladtortenet 2] 116 éves ember

Babcsányi István mcsteve at elender.hu
2012. Dec. 4., K, 16:54:23 CET

Láttam én már 160 és 140 évesen meghalt embereket is anyakönyvekben, nem is
keveset, ezért erősen szkeptikus vagyok. Annak idején bemondásra írták be az
életkort. Ahogy eltelt egy-két emberöltő az anyakönyvezés általános
bevezetése óta és vissza lehetett keresni a legöregebb emberek keresztelését
is, egy csapásra kivesztek a matuzsálemek. :)
Ahol megvan a születés pontos dátuma, gyakran tetten érhető, hogy egy 70
évest simán beírnak 80-nak a halottiban.
A járványok, betegségek, háborúk és egyéb kedvezőtlen körülmények miatt csak
nagyon kevesen éltek meg igazán magas életkort, aki pedig mégis, könnyen
lehet, hogy maga is igyekezett ebből tőkét kovácsolni. A faluban a
legidősebb ember könnyen mondhatta magát 100 évesnek, aztán lehet, hogy csak
85 volt. De mennyivel nagyobb a tisztelete a 100 évesnek! Egy magányos idős
embernek akár a túlélést jelenthette, hogy a tanácsaiért cserébe
gondoskodott róla a közösség.
Az alább hivatkozott példát személy szerint erős kritikával kezelném. Meg
kell próbálni leellenőrizni, hogy tényleg azonos-e a két ember. Ha utána
akarnék járni a 116 éves bácsi valós életkorának, én elkészíteném a
családfa-rekonstrukciót. Rögtön kiderülne, hogy a felesége, gyerekei (ha
voltak) beleillenek-e az idővonalba.

B.I.