[Csaladtortenet 2] *** SPAM ***Re: Még mindig Szombathely ...

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2012. Feb. 9., Cs, 10:40:34 CET

Tisztelt Listatársak!
Nem akartam hozzászolni a parttalan vitához, miszerint a solymári katanai
temető neve helyesen angol, vagy brit nemzetközösségi. Az egyik a
köznyelvben haszált, a másik, az utóbbi pedig a szabatos pontos megnevezése
az emlékhelynek. Vannak sokan akiknek semmilyen, vagy csak nagyon halvány
ismereteik vannak arról, mi a tartalma a "brit nemzetközösségi"
kifejezésnek, tehát egyszerűbb és közérthetőbb csak "angolként" emlegetni,
azt mindenki érti. Még talán a 70-es években jártam a Budaörsi úti "Amerikai
temetőben", ahol szintén nem csak kizárólag USA állampolgár katonák
(többségükben repülők), hanem például a 45 utáni Budapesten lelőtt
Szövetséges Ellenőrző Bizottság kötelékébe tartozók is nyugszanak. Nem mind
volt "amerikai". Más kérdés, hogy azóta talán "szétválasztották" a különböző
nációkat.
Volt szerencsém Kréta szigetén megnézni a Maleme-i német, és a Souda öbölben
lévő angol-auszrál-új-zélandi katonai temetőket. Az előbbi a totális
megsemmisülésbe vezető német ejtőernyős invázió mintegy 4500 légidesszantos
katonájának a terepvizonyok lépcsőzetes kialakítású elrendezésével, ápolt
ösvényivel szabdalt gondosan ápolt hatalmas park benyomását kelő emlékhelye.
Árnyas fák szegélyezik, gondosan ápolt pázsitja a 40 C fokos hőségben is üde
zöld. Minden sír a végtelenbe vesző tenger felé néz, ahonnan jöttek, hogy a
kopár hegyek között végső nyughelyet találjanak. Ők voltak az ellenség. A
Souda öböl csücskében lévő szövetséges katonák nevét, rangját, beosztását
olvasgatva, ők javarészt repülők és tengerészek voltak. Hogy nem felejtették
őket, bizonyítjaaz, hogy ausztrál és új-zélandi zászlócskákat lenget a szél
emléktáblájuk előtt a pázsitba szúrva. Az egyik sírkőre pedig maori nyelvű
vers volt írva, angol nyelvű sorok közé. Itt is minden sír az öböl felé néz,
a távoli haza utáni vágyódást juttatja önkéntelenül a látogató eszébe. A
görögök mindkét temetőt példás rendben gondozzák.
Vitatkoznék azzal, hogy unalmas, egyhangú egy katonai temető. Akinek az, az
vagy járjon vidámabb helyre, vagy próbálja megérteni, mi a lényege ennek az
egyhanguságnak. A halálban is az összetartozás, a katonákat a civilektől
megkülönböztető uniformizmus, az egyforma "mundér" ilyetén való
kinyílvánítása. Itt nincs helye a polgári sírok tarka változatosságának, a
hozzátartozók egyéni elgondolásainak. A hadseregek még holtukban sem engedik
el katonáikat.
És még egy már itthoni adalék: a nagykanizsai temetőben a mindenki által
német katonaiként ismert temetőrész sírköveit olvasgatva, a németekkel
együtt nyugszanak - hármasával közös sírban - magyar katonák és a harcok
során életüket vesztett nő, férfi és néhány gyermek áldozat is.
kissé távolabb pedig az "orosz temetőben" a sokféle nációjú vörös hadsereg
katonái, köztük bulgárok, románok is.
Lehet, hogy egyhangúnak tűnnek valakiknek, de mindenképpen nagyon
elgondolkodtató néma üzenetük. Az unatkozó szemlélődő pedig örüljön, hogy
neki egy értelmesebb, jobb sors adatott.
Nem szeretnék ezzel vitát generálni, mindössze leírtam, ami bennem
megfogalmazódott, olvasván a T. Listatársak levélváltásait. Üdvözlettel:
Temsvári Jenő