[Csaladtortenet 2] a háborúk

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Feb. 18., Szo, 02:49:38 CET

Kedves Tamás,

A 33 évesekre mondja az én korosztályom, hogy "a fiam lehetne, ha az
első randim összejön".

Tőlem nagyon távol áll a magyar népi tánc (azt hiszem, minden mást
szeretek, életem nagy élményei nem csupán a bajai és százhalombattai
nemzetközi fesztiválok, hanem azon alkalmak is, amikor meghívtak bolgár,
albán, orosz meg hasszid lagzikba, itthoni svábokról, bunyevácokról nem
is beszélve), de szerintem azt is össze kell gyűjteni, amíg lehet, az
autentikust lejegyezni, dokumentálni, filmezni. Csakúgy a népdalt,
népviseletet.

Hasonlóképpen azt gondolom, hogy aki ismer egy történetet, aminek volt
súlya a maga korában, élményt hagyott benne, azt dokumentálni kell,
pláne, hogy az nemileg egyszerűbb, mint akár 30 éve, amikor drága videjó
kellett hozzá - ma az olcsó szövegszerkesztő, olcsó tárhely elbírja.
Ráadásul az efféle változat még kereshető is.

Ha találsz egy régi fotóalbumot, rögtön körbe kell mutogatnod a
legidősebb rokonságnak, mert ha ők nem mondják el (amíg élnek), ki
kicsoda, akkor örökre elveszik az esélyed, hogy azonosítsd a
szereplőket. Ha a sok kis történet ismerői - gyakran egyetlen ma élő
személy - nem dokumentálnak, a történet elveszik. Ez egy kicsit olyan,
hogy "inkább írjuk fel, aztán majd kiderül, jó lesz-e valamire".

Ami késik, az megjön (mondták fiatalabb koromban az örök optimista
lányok) - már mint, hogy előbb-utóbb kérdésedre is kitérjek: Minden
adat, minden történet érdekes. Nem csak az olyan fordulatos, mint Vale
Kollégánké - abból Jókai regényt írt volna. Írjon le mindenki mindent,
amit tapasztalt (vagy hallott) környezetében. Tanácsköztársaságos
veteránt talán már keveset találunk, de lengyelek (köztük zsidók) mo-i
mentéséről, ostromról, bombázásról, székesfehérvári páncélos csatáról,
zsidók bújtatásáról és halálmeneteiről, svábok száműzetéséről,
kulákvilágról, "osztályidegenek" kitelepítéséről, '56-ról sokaknak van
személyes élménye. Ha valahol (nem feltétlenül nálunk) mindez
archiválódna, azzal akkora szolgálatot tennének az "adatközlők" s
adatregisztrálók, mint még soha senki a magyar "oral history"
történetében (hogy egy szóismétléssel éljek). (Gondolj csak bele -
valaki éppen szakmunkát ír arról, hogy lengyel zsidók Mo-n keresztül
jutottak ki a szabad világba, és ehhez személyes visszaemlékezéseket tud
olvasni - aztán csak a "törzsanyagot átemeli" onnan, és megvan a
doktorija.)

Talán egyszer (ha elévülnek a jogkövetkezmények) én is leírok mindent
magamról...

ÜdWV