[Csaladtortenet 2] Halottak anyakönyvezése

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Feb. 22., Sze, 00:07:54 CET

Kedves Éva!
Elnézést, hogy csak most reagálok a kérdésedre, de a jelenkleg éppen 375
olvasatlan e-mailem között csak most értem el február 8-dikáig.

Kiinduló főszabály:
1. a halálesetet mindig a halál helye szerinti anyakönyvben anyakönyvezik,
2. a hagyatéki eljárást az elhunyt utolsó lakóhelye szerinti település
jegyzője (ill. ennek beosztottja) készíti elő, majd az itt illetékes
közjegyző adja át a hagyatékot az örökös(ök)nek.

Úgy gondolom azonban, hogy egy háborús bombázás idején magától
értetődően könnyen előfordulhatott, hogy az előállt vis maior folytán
hosszabb-rövidebb ideig zavar támadt az anyakönyvezési gépezetben.
Lehet, hogy a túlélésre koncentrálva - a mai családkutatók ősz
hajszálait szaporítva -  akkoriban hétköznapi emberi dolgokkal  -
esetleg éppen eltemették az anyakönyvvezetőt - voltak elfoglalva az
illetékesek.
Valószínűnek tartom, hogy a háborús káosz idején másutt is zömmel a
hozzátartozók bejelentéseire hagyatkoztak, míg a további nagy számú
ismeretlen kilétű elhunyt esetén egy időre megállt a tudomány...

BalásPista