[Csaladtortenet 2] értekezés a nemesekről

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Feb. 23., Cs, 23:14:03 CET

Kedves Tamás!

Nem téveszthetjük szem elől, hogy a magyar nemesi családok
leszármazásait összeszedő, majd e kutatás eredményeit közreadó
monográfiák szerzői mindig a koruk korlátai között dolgoztak. Gondoljunk
csak bele:

1. Az évtizedekig lelkesen és módszeresen gyűjtögető Nagy Ivánnak még
kiterjedt levelezést kellett folytatnia ahhoz, hogy egy-egy család
anyaga úgy-ahogy összeálljon, s az ellenőrzés lehetősége is macerásabb
volt mint egy évszázaddal később. Nagy Iván ezért nyilvánvalóan sok
pontatlanságot eredményezhető veszélynek volt kitéve. Ha írt egy
levelet, azt a címzett vagy megkapta, vagy nem. Ha címzett megkapta a
levelet, vagy válaszolt, vagy nem. A válasz pedig vagy pontos volt, vagy
nem. Ha pedig valaki időközben kiköltözött néhány évre-évtizedre
Magyarországról, onnan már nem jött többé információ. (Saját felmenőm is
kiruccant katonáskodni, majd megnősülni Galíciába, s nyomban eltűnt Nagy
Iván szeme elől. Mire hazatért, már csak azt láthatta, hogy nem látja a
nevét Nagy Ivánnál...)
Ezekhez az objektív nehézségekhez képest minden hiányossága ellenére
elsődlegesen ma is irányadóak tartom Nagy Iván igényes köteteit.

2. Fél évszázaddal később Kempelen lelkesen (egyesek szerint inkább
nagyképűen) felül akarta múlni Nagy Ivánt, de nem ellenőrizte kellő
gondossággal a kapott újabb adatokat. Találkoztam olyan esettel, hogy
egy cikkben téves leszármazási adatokat közöltek, melyeket ugyan később
a szerzője korrigált, azonban Kempelen figyelme leragadt az első - téves
- adatnál, s azt saját anyagában lelkesen közreadta...
Ezek után ha egy állítás "benne van" a Kempelenben, akkor két eset
lehetséges... Én is forgatom időnként Kempelent, de a fenntartásaimat
nem feledem.

3. A XX. század derekán még mindig a levelezés útján való
adatgyűjtögetés volt a meghatározó, melynek korlátai és kockázatai
változatlanok.

4. A XX. század 80-as éveitől kezdve a mobilitás lehetőségei már
távolabbi helységek "temetői túráira" is módot adtak, s a század végén a
politikai rendszerváltozás kapcsán egyre gyarapodó kutatók az állami és
az egyházi levéltárak kincsesbányáit is felfedezték, illetve az
anyakönyvek nyomába eredtek. Így már végre legalább részben hiteles
dokumentumokkal is alá lehet támasztani a családfa összefoglaló adatait.

5. Magyarországon - Nyugathoz képest némi késéssel - csak az
ezredforduló táján terjedt el robbanásszerűen az internet használata.
Egyre szélesenn körben férünk hozzá levéltári anyagokhoz, pontos vagy
pontatlan adatbázisokhoz. Ez ma már megkönnyíti a kutatást, de persze a
hülyeség és a pontatlan információ is gyorsabban terjedhet.
Azon rágódok, hogy vajon a módszeresen precíz Nagy Iván a mosani
lehetőségek birtokában vajon hogyan szervezné meg a kutatást?

Végül egy szösszenet az adómentességről:
Én hiába próbáltam húsz évvel ezelőtt győzködni Kupa Mihályt, hogy II.
Ferdinánd nekem adómentességet adott, mert közölte, hogy az őrá nem
vonatkozik. Beláttam: lehet benne valami...
BalásPista