[Csaladtortenet 2] Kisbirtokos vs. Földműves

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2012. Feb. 24., P, 07:54:12 CET

Kedves Ádám és Levelezőtársak!

Amennyire tapasztaltam, Szatmárban ahogy be kellett fejezni a nemes/adózó
megjelölést, támadt egy kis összevisszaság (közpolgár, polgár) majd inkább
az egyén mindennapjainak minősége ("foglalkozása") döntött:
földész=földműves, napszámos, zsellér... nagyjából ezek egy földműves
településen mind földet műveltek, csak a tulajdonviszonyok voltak mások.
A főnemesi családokat földbirtokosként írták.

KISBIRTOKOST először az állami anyakönyvben 1895-től látok csak, ez
szerintem azonos a korábbi földművessel, földésszel.
Birtokos= van saját földje - értelemben.

Tehát saját földjét művelő, olykor még napszámosokkal is műveltető.

Létezett egy "kisbirtokos és napszámos" minőség, inkább már a később, a
húzósabb időkben, itt már napszámba is kellett menni a megélhetésért.
Illetve voltak a sima napszámosok, akiknek saját földjük talán egy
konyhakertre korlátozódott esetleg nem is saját telken laktak.

Mivel a téma többször is előjött már, és én is csak a tapasztalataimra
hagyatkozom, jó lenne, ha valaki tudna egy hiteles, precíz munkát ajánlani,
emit ezzel kapcsolatban el lehet olvasni.

üdv: Előd

Kedves LevTársak,
tapasztalatotok szerint az anyakönyvekben kit neveztek kisbirtokosnak és kit
földművesnek? (a jobbágyfelszabadítás utáni anyakönyvekről van szó) Én arra
gondoltam, hogy a kisbirtokos nem művelte saját maga a földjét, azonban ez
kiesik, ugyanis többről is tudom, hogy igen. Esetleg azt írták
kisbirtokosnak, aki a saját földjéből meg tudott élni és nem kellett máshol
munkát vállalnia? (mint pl. a földművesnek esetleg)
Ádám