[Csaladtortenet 2] Levéltári szavazat

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2012. Feb. 25., Szo, 12:39:04 CET

Kedves József és Listatársak!

Egy újabb levéltárra szeretnék leadni egy "szavazatot":
Evangélikus Országos Levéltár

Pár nappal ezelőtt fordultam hozzájuk, mert azt keresem melyik gimnáziumba járt nagyapám kb 1850 és 58 között.
Mivel apám az Evangélikusokhoz jár, lehetségesnek tartottam, hogy nagyapám is odajárt.

Tegnap előtt kaptam a levéltárosuktól, Zomboryné B. Rozáliától egy választ, melyben apámról és ikertestvéréről minden adatot kikeresett és elküldött.
Ebben sok olyan érdekes dolog van, hogy fel is kerül majd a családi honlapra.
A válaszlevélből szeretnék egy mondatot idézni, ami megokolja, hogy a maximum pontszámot kapja a levéltár:
"Összegyűjtöttem a Rakovszky testvérekkel kapcsolatos dokumentumokat, amely tartalmazhat kevésbé fontos információt is, de gondoltam, így is érdekes lehet."

Itt most csak két dolgot szeretnék megemlíteni:
Apámék és Lukács György mind a nyolc évben osztálytársak voltak. (Lukács azonban csak "évfolyamtársról" ír!)
Egy epizód:

Forrás: A gimnáziumi értesítői
Az 1895/96. tanév értesítője, 54. old.
„Az Arany János-Kör pályázatairól az alább olvasható jelentés számol be. Lukács Györgyné ő nagysága, kinek fia, Lukács György  főgynasiumunk II. osztályának  jeles növendéke, egy aranyat adományozott azon II. osztálybeli tanuló számára, aki a magyar nyelv tanulásában ebben az iskolai évben kitüntette magát. A jutalmat a szaktanár ajánlatára Rakovszky István és Iván testvéreknek II. oszt. tanulóknak adtuk.”
(Lukács aztán 1915-ben Iván nagybátyámtól kérte, hogy mentsék fel a katonai szolgálat alól.)

Apám mesélt egy családkutatással is összekapcsolható esetet:
Amikor valamikor az emberek eredetéről, a teremtésről volt szó, Lukács szót kért és azt mondta, hogy "Az apám azt mondta, hogy a majmoktól származunk"; mire a tanár azt felelte, hogy "Fiam, nem vagyok kiváncsi a te családfádra!"
Sajnos ez egy angliában kozismert sztory változó nevekkel.
De ezt még az is megnehezíti, hogy ennek egy hittan órán kellett volna megtöténnie, de apámék katolikusok Lukács meg ? volt.
Inkább arra vet fényt, hogy apám milyen véleményen volt Lukácsról (50-es években).

Elnéézést, ha untattalak Titeket evvel.

Üdv
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -