[Csaladtortenet 2] adalék a polgári anyakönyvezés történetéhez

Peppi peppi004 at gmail.com
2012. Feb. 27., H, 19:59:23 CET

> _R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu   13:23 (5 órája)
> Szerintem az állam és egyház elválasztása és az egyház üldözése között igenis szoros kapcsolat van.
Kapcsolat van. Szorosnak nem mondanám. Ahol nem sikerült az újkorban
békésen, polgári úton ezt megvalósítani, plusz ha még az adott ország
pechjére a jaltai térkép jobb oldalára esett, akkor ez a kettő
egyszerre folyt, illetve az utóbbi (üldözés, likvidálás) miatt az
előbbinek (szétválasztás) már nem is volt igazán jelentősége.

> [...]
> sem a testvériséget, sem az egyenlőséget a több száz éve egyháztól szétvált államban a történelem. Sőt, minden erre vonatkozó kutatás nélkül ugyan, de állítom, hogy ma semmivel nem boldogabbak az emberek, mint az
> egyházhatalom idején. Talán kár is volt az erőfeszítésért, avagy kinek állt ez érdekében? Szerintem nem szükséges és üdvözlendő dolog az állam-egyház szétválasztása, hanem egy (többnyire eddig eredménytelen)
> történelmi lehetőség. Semmi nem garantálja, hogy néhány 100 év múlva nem lesz értelmes törekvés a revizióra.
Nem írtam, hogy üdvözítő lenne, vagy hogy az egyházi tanok helyébe
állított ideológa megvalósult volna.
Annyit akartam  csak kifejezni, hogy a társadalmi fejlődés vagy
nem-fejlődés egy bizonyos fázisában az állam és egyház szétválasztását
szükszerűenek és szükségesnek tartom.
A különböző történelmi korok boldogság-kvócienseinek az
összehasonlítását nem tudom értelmezni, mindenesetre számomra
megnyugtatóbb (=nagyobb boldogságot okoz) az államtól mentes hitélet,
és az államhatalomtól távolságot tartó -  illetve önmérséklet
hiányában: attól távol tartott - egyház.
Egyszer talán tényleg szükségszerű lesz az állam és egyház újbóli
összeforrasztása, Csak ehhez vagy a 6 nagy világvallás és a párezernyi
kicsi összeolvasztása kellene, vagy vallásilag, kulturálisan és
gazdaságilag izolált, homogén nemzeti államok kellenének, nem
átjárható határokkal, gazdasági önellátással, világkereskedelem és
globális gazdaság nélkül.
Lehet tehát, hogy majd 100 év múlva eljön az ideje a revíziónak, no de
itt és most 2010-2012-ben ...??? ;-)

De ez már megint napi politika, amit inkább mellőzzünk a listáról.
Foglalkozzunk inkább a családfánkkal vagy akár régi
egyháziakcsaládfájával (a múltkorában Pázmány Péteré sokkal
izgalmasabb volt, mint ez a téma)!

Üdvözlettel:
Csontos Péter