[Csaladtortenet 2] adalék a polgári anyakönyvezés történetéhez

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Feb. 27., H, 14:30:38 CET

Kedves István!

Azt írod: *"Ha a kettő szét lett volna választva, akkor talán a kommunizmus
a gyűlölet helyett még a falabaráti szeretetre is alapulhatott volna.
Mennyire más lenne most a világ!*"

Ha a volna ott nem volna, minden szegény gazdag volna.

Figyelmedbe ajánlanám, hogy érdemes elolvasni nádudvari Tormay Cécile ide
vonatkozó gondolatait, vagy akár a Bújdosókönyvet. Abból sok minden
kiderül, pl, hogy a kommunizmus soha az életben nem épülhetett volna a
felebaráti szeretetre. És mint látjuk: sajnos ha olyan előfordulhat, hogy
az illető "népvezér" megmondja, hogy kinek a kezébe* nem *kerülhet a
hatalom, mert az csak mindent elront és évtizedekre mégis az illető tudja a
hatalmat magához ragadni, akkor milyen következményei lesznek.

A másik: azt hiszem, hogy az állam és az egyház szétválasztásának kiváltó
oka alapvetően azon okokban keresendő, melyek a francia forradalomig is
elvezettek.

Arról persze lehet vitázni, hogy:

1. volt-e értelme?

2. feltétlenül minden országban olyan sanyarú sorsa volt-e a köznépnek, aki
nem tartozott a nemesség soraiba, hogy ennek így kellett-e lennie?

3. biztos, hogy hosszútávon is jó-e nekünk ez az államforma?

A másik: ne feledjük el, hogy sok német fejedelem volt, aki inkább áttért a
protestáns hitre és a protestáns egyházakat támogatta, fegyverrel, és őt a
hitben támogatták a protestáns egyházak. (Mint zenész jegyzem meg itt
zárójelben, hogy ha nem lettek volna protestáns egyházak, akkor minden
bizonnyal a csodaszép egyházi kantáták nem születtek volna meg Johann
Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann és más kiváló szerzők tollából,
agyából, szívéből és szelleméből.)

Ugyanakkor: az is biztos, hogy sajnos a Katolikus Egyház történelmének nem
éppen dicső időszaka az, ami kiváltotta Luther Márton és Kálvin János
ténykedéseit. Sok mindenben igazuk volt. De mint látjuk: sajnos azóta sem
változott a világ, abban a tekintetben, hogy akinek hatalma van, nem
feltétlenül érdekli a saját anyagi boldogulásán kívül más.
Van egy 90 éves nagyapám, aki gyakran mesél. Elmondta, hogy Mécs László azt
mondta, hogy : "*Nem lenne szabad egyetlen püspöknek sem nyugodt lélekkel
álomra hajtania a fejét, amíg van az egyházkerületében éhező gyermek.*"
Nyilván nem tudta, vagy nem volt tisztában vele, hogy ennek a megoldása
korántsem egyszerű, és minden bizonnyal az Egyház nem fogadta az ilyen
kijelentéseket "kitörő örömmel", bár az tény: nagyon is igaza volt.
Az viszont igaz, hogy az évszázadok során felhalmozott egyházi vagyonnak
egy részét erre is lehetett volna fordítani. Hogy hogyan? Pl: Ki kellett
volna jelölni olyan területeket az egyházkerületeken belül, melyeknek a
terményét az ilyen gyermekek etetésére fordították volna. Manapság az
egyházak sok szempontból szegények. Nem olyan régen hallottam, hogy van
BP-en olyan kolostor, ahol az idős atyák gyógyszerköltsége havi 2,5 millió
HUF. És ez csak 1 a sok közül.

Bocsánat a hosszú fejtegetésért, mindenkitől, aki elolvasott.

Tisztelettel:

Tamás