[Csaladtortenet 2] Anyakönyvekbeli elírások Y és I

"Dr. Várkonyi Tibor" drvt at digitals.hu
2012. Jan. 4., Sze, 13:05:26 CET

Kedves Kutatótársak!

"Nyugati" irányban "y"-t használtak, "keleti" irányban "i" végződést
használtak, ez tudományosan kimutatott tény
(persze nem lehet 100%-os szabályként kijelenteni).
Magyarország nyugati felében élő jobbágycsaládoknál nagyon sok helyen y
végződés található a nevek végén,
pl.: van nekem is jobbágy ősöm, akivel igen sokat foglalkoztam annak
reményében, hátha nemes, mivel következetesen "y" végűnek írták a
családi nevet az 1700-as évek első felében Zala vármegyében stb.

Emiatt sok probléma akad manapság is, amikor pl.: egy szabolcsi nemes
leszármazó a családi nevét "Y" végűre változtatná,
de az anyakönyvekben mindenhol "i" a végződés, és a hatóság nem (!)
engedélyezi a módosítást, jogszabályra (mely egyértelműen rossz) hivatkozva.

Így aztán ha valaki "y" végződésű nevet visel, az valójában nem jelenti
azt,
hogy nemesi származású lenne.

Üdv.: Várkonyi Tibor