[Csaladtortenet 2] harmad-fok

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2012. Jan. 6., P, 20:24:48 CET

Kedves Zsóka és György!

Nagyszüleim harmad-unokatetvérek (szimetrikusan), erről ők sem tudtak, csak valamiféle rokonságot sejtettek, én derítettem ki pontosan.
De az ilyen házasság nem volt ritka Csengerben (ref), ugyanakkor ilyen okból (harmad-fok) felmentést nem láttam az anyakönyvben, legalábbis nem jegyezték be - és nagyszüleim sem kértek ilyet, tőlük sem kért senki, ha valaki házasodni vágyott, megtehette.

Tehát az ilyen házasság, mivel nem hogy hátrány, hanem kifejezetten előny volt, gyakori volt a református Szatmárban - hiszen jó családból kellett házasodni, nem csupán a vagyonra, hanem az ősi atyafiságra gondolván - és így a "belterjesség" az önellátó, földműves lét természetes velejárója volt (ugyan úgy nemes és adózó), ami mára teljesen megszűnt, majdnem a teljes múltunkkal együtt...

A csengeri ref. anyakönyv feldolgozása és a ma élő családok ismeretéből megállapíthatom, hogy vannak kifejezetten rossz vérvonalak, amelyek felmenői egyáltalán nem rokonok, sőt kölönböző helyről kerültek, és vegyes vallásúak, - ugyanakkor vannak eléggé belterjes, de sikeres és egészséges családok is.
Előfordult első-unokatestvér házasság is, de ezekből általában nem is született gyermek.

üdv: Előd