[Csaladtortenet 2] Lenti háborús halottak

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2012. Jan. 12., Cs, 15:23:57 CET

Kedves Mindenki!

Ha valakit, de a holttestét sem, a csata után nem találtak, azt eltűntnek
nyilvánították, még akkor is, ha volt, aki azt állította, látta elesni (és
később mégis megjött).

Sokan voltak, akiket a győztesek találtak meg és vagy a lakosság
bújtatta-gyógyította, vagy hadifogolyként elvitték. Akadtak olyanok is,
akik a zűrzavarban megpróbáltak eltűnni.

A hadifoglyokról később ilyen-olyan információ előkerült, de olyan is volt,
aki új családot alapított és vagy küldött haza hírt, vagy még azt sem.

Ismertek a sok évvel később hazatértek is.

Ha a család sokáig semmi hírt nem kapott, kérte a halottá nyilvánítást
(különösen, ha került volna új házastárs és ott is volt gyerek, vagy
remélték az árvaellátást), amiről kiállították a halotti bizonyítványt a
döntés alapján, amire ott hivatkoztak is.

Én azt tapasztaltam, hogy kb. 5 év volt a határ. De nem tudom, volt-e erre
törvény vagy előírás vagy szokásjog. Azt sem tudom, az állam hivatalból
eljárt-e. Legalábbis az én dédnagybátyámról ma is csak annyit "tudunk",
hogy a háború (IVH) legelején besorozták és aztán hamarost eltűnt.

Üdv. Judit