[Csaladtortenet 2] érdemes elgondolkodni

Tamás Solymosi solymitomi at gmail.com
2012. Jan. 15., V, 17:54:47 CET

Tisztelt Listatársak!

Biztosan csak én vagyok a "nagyönhülye", hogy ilyeneken agyalok, DE:

Ha pl az ember az őseit kutatja, akkor mindenképpen könnyebb az apai ágat
kutatni, hiszen a név adott. (Ezen csak a névváltoztatás "nehezíhet"
valamicskét.) Ugyanakkor:ha pl valamilyen rangot, címet, akár nemességet
kapott egy család, az is apai ágon öröklődött.

PEDIG:

Mint tudjuk, általában az anya a biztosabb. Illetve: könnyen fordulhatott
volna elő, hogy az embernek az édesapja nem az, aki lett, hiszen, csak a
megfelelő idő, hely, stb. szerencsés egyezése adja ki azt a tényt, hogy
valakinek kik is a szülei.

Tudom, hogy alapvetően a magyar jogrendben pl a nemesség csak férfiágon
örökíthető: vagyis csak a születendő fiúk örökítik: pedig pont, hogy a
lányok, hölgyek, asszonyok a kulcsok ebben a kérdésben azt figyelembe véve,
hogy kivel találkoznak, házasodnak, vagy "bújnak össze" (ld. törvénytelen
gyerekek esetei(!)).

Szóval: biztosan én vagyok a "nagyonhülye", de miért nem fontosak az anyai
ági rangok, címek, előnevek, stb.? Lehet, hogy pusztán a jogrend miatt? Ha
igen, akkor valóban igaz, hogy az elöző századok társadalmai nagyonis
férfiközpontúak voltak, pedig mint tudjuk: minden sikeres férfi mögött egy
sikeres nő áll.

Tisztelettel:

--
Solymosi Tamás