[Csaladtortenet 2] Totis, Tata, Tóváros,molnárok

Adorján Éva adeva40 at freemail.hu
2012. Jan. 21., Szo, 11:26:55 CET

Kedves Listatársak! A tatai anyakönyvek kutatása során én is találkoztam Tata Totis néven szerepeltetésével, főleg az 1700-as évek bejegyzéseinél. Először én sem tudtam hova tenni a Totis nevet / akkor még kezdő voltam a kutatásban /, de segített az internet. Ezzel kapcsolatban egy érdekességel is találkoztam. Czeizel Endre: "Tudósok gének tanulságok " cimű könyvében többek között feldolgozta Neumann János matematikus családfáját is. Itt az anyai ősök között szerelő Kann Sámuel feleségnek Eleonórának születési adatainál, aki 1797-ben született, születési helyként Totis szerepel.Ezzel kapcsolatban írja a szerző: " Az anyakönyben szülőhelyéül megadott Totis név nem szerepel a magyar településnyilvántartásban, csakTóti a Bihar vármegyei margittai járásban. Trianon után Tauten néven Romániához került."Ezzel csak arra szerettem volna utalni, hogy Tata Totis neve nem igazán közismert.A Kann-Heller cég  1890-től vezető szerepet játszott a magyarországi malomipar felfutásában. Tata ugye a vizek és malmok városa is.   Olvastam a listán, hogy valaki gyűjti a molnárokat , nekem is vannak neveim. A MACSE listán nem szereplek, jó lenne ha ezen a listán is közzé tennék, hova és mikor lehet küldeni az adatokat.Czeizel Endre könyveit pedig ajánlani tudom mindenkinek, akit érdekel a családfakutatás és a genetika.Engem nagyon, minden könyvét megvásároltam és élvezettel forgatom. Szeretném felhivni figyelmeteket arra, hogy aki a mai Tatához kapcsolható feltélezett ősőket kutat, két anyakönyvi bázist kell bogarásznia Tatát és Tóvárost. Ezek külön közigazgatási és igy anyakönyvi egységet képeztek. Jó kutatást! A Éva