[Csaladtortenet 2] találatok

HősNagy-Bella hosbella at koroskabel.hu
2012. Jan. 22., V, 19:29:00 CET

Kedves Barátaim!

A következőket találtam "A szécsényi seregszék jegyzőkönyve 1656-1661" című könyvben:
- sipeki Balás Benedek - nemes, (*1635 után - + 1656) A seregszéki jegyzőkönyv tanúsága szerint 1656-ban Sziráki János által meggyilkolt fiú nagy valószínűséggel még nem volt teljes korú és házas. Apja 1635. febr. 27-én kelt címereslevelében ő még nem szerepel, csak egy Mihály nevű testvére, tehát biztosan később született. 258.o.
- sipeki Balás Gergely nemes (+ 1674 előtt) A Nógrád vármegyei Sipeken honos család sarja. 1546-től igazolhatóan laktak a községben Balások. Balás Gergely apja valószínűleg az 1606-ban említett Balás Mihály. Gergely feleségét vsz. ASfra katalinnak hívták (Az 1635 elején kelt címerkérő levélben azonban bizonyos Dorottya szerepel feleséggént, ám itt valószínűleg összekeverték Balás Gergelynek és testvérének, Györgynek feleségeit.) Balás gergely és testvérei: György és Lukács, illetve feleségeik 1635. febr. 27-én kaptak II. Ferdinándtól címeres nemeslevelet, amelyet 1636. febr. 11-én hirdettek ki Nógrád megye közgyűlésén.
1674. szept. 17-én Balás Gergely már halott, örököseként fia: Balás Mihály szerepel.
1657-ben Balás Gergely már birtokos nemes, a Nógrád megyei Varsányban említik jobbágyát. 1974-ben említik, hogy néhány, a romóci határban lévő rétet elvett a rimóci katolikus egyháztól. Katolikus. Nógrád vármegye 1658. évi összeírásában 50 dénáros összeggel szerepel, a szécsényi járás birtokos nemesei között. Testvérét, Györgyöt ugyanott találjuk, 24 dénáros összeggel. 258-259.o.
- Elek István Talán annak az Elek Péternek Kovács Orsolyától született fia, aki 1625. okt. 23-án II. Ferdinándtól családjával együtt nemeslevelet kapott. A nemeslevelet 1628. ápr. 14-én hirdették ki Borsod vármegyében. 1654-ben grégelypalánki katona, katonatárásval: szabó Jánossal együtt ő bérli a Külső-Szolnok megyei Tiszaug és Nagyrév tizedét. 1656-ban a Pest megyei Nyársapáti és a Csongrád megyei Tápé tizedét alamizsnaként megkapja fogoly kiváltására. Valószínűleg maga Elek istván volt ekkor a törökök rabja.
1659. jamuár 10-én tárgyalta a szécsényi seregszék Elek István ügyét. Az egri tömlöcben raboskodó 25 keresztény rab kezességén bocsátották el a fogságból. Kötelezték Elek Istvánt. hogy menjen vissza a tömlöcbe, hogy a kezeseket fölszabadítsák.124.o., 292.o..

Üdv.  Bella Tibor