[Csaladtortenet 2] csaladtortenet digest, 7 kötet, 76 szám

c.h.baiersdorf at t-online.de c.h.baiersdorf at t-online.de
2012. Jan. 25., Sze, 14:01:06 CET

Kedves István!
Ami a "svábokat" illeti, abban természetesen nagyon is igazad van!!!
Ezer-x-Ezer BOCSÁNAT!
De cipszerek (felvidéki szászok), erdélyi szászok és más betelepítettek
akkor már rég voltak, és pontosan azon a vidéken is. Mindenekelőtt a
városokban - kereskedők, iparosok, kézművesek, stb.
Abban is teljesen igazad van, hogy annak idején nem számított
(különösképpen) az etnikai/faji hozzátartozás, eredet. Latinul, az akkori
"angolul", ill. "lingua franca" nyelven, amelyet úgyszólván "mindenki"
tudott, azaz, aki iskolát végzett, írni-olvasni tanult, Európa szerte,
bárhol, és bárkivel tudott értekezni.
Ebben, a mi, mai korunkban viszont, alig "köpésnyi" idő-távolságnyira
nemzetiszocializmus korától, nem mondhatnám, hogy nincsen jelentősége!
Sőt - gondolom én!
Mégpedig azért, hogy "megtanuljuk" végre, hogy felfogjuk, s a szerint
gondolkozzunk és cselekedjünk, hogy minden nép, s a magyarok, a
földrajzi-történelmi viszonyok végett különösképpen, etnikailag/fajilag
összevissza kevert egyveleg vagyunk!
Kulturális, hagyományi, vallási, más tereken, persze, léteznek különbségek.
S az jó is, és szép is, mert érdekessé, tarkává teszi a világot - és nem
jogosít fel semmi estre sem lebecsülésre, gyűlöletre, elnyomásra,
kirekesztésre, üldözésre.
Megjegyzem, István, ezeket PONT így mondom el mindenhol, és mindenkinek,
akikkel kapcsolatba kerülök: németeknek, románoknak, magyaroknak,
törököknek, örményeknek, zsidóknak, oroszoknak, kínaiaknak, vietnámiaknak,
stb. A felsoroltak mind olyan nemzetek, akikkel valóban szoktam kapcsolatom
kerülni, többnél még rokoni kapcsolat is létezik. (Lehet, ezért nem érzem
sehol se magam teljesen otthonosnak. Mert: "Mit den Wölfen muss man
heulen!" - mondja a német, s ezt magyarul nem tudom -, én pedig nem vagyok
képes, mindenképpen együttharsogni.) .....
Most pedig nagyon kíváncsi vagyok, mi érdekeset hallunk még Bachról,
Ajtósról, Dürerről ..... Lisztről, Erkelről, Petőfiről, Dohnányikról,
Bornemisszákról, Zrínyiekről, Sarkozykról, ..... Rakowskykról (apropó: a
nemesség, köztudomású, a leg- és-legkevertebb csoport!), etc., etc.!

(Kíváncsi vagyok, milyen nyelvi/nyelvtani hibákat csináltam, örülnék, ha
megírnád!)

Mindkettőtöket szeretettel üdvözlök!

Kristóf