[Csaladtortenet 2] módszertan

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Jan. 29., V, 12:44:30 CET

Kedves Tamás,

Én is olyasmiket gondolok, mint József Kolléga.

Pár másodpercbe kerül egy bejegyzés lényegének papírra vitele, és ha
bebizonyosodik a rokonság (de ehhez legjobb azonnal kikeresned az
anyakönyvben a "gyanús" személy születését vagy házasságát, hogy megtudd
szülei nevét, így az esetleges kapcsolódást), akkor attól kezdve már két
vezetéknevet kell keresned, de legalább nem kétszer kell végigmenned az
akv-ön.

Nagyon általános jótanácsom, hogy érdemes átfutni először a házassági
akv-eket, ott feltérképezheted, milyen nevek fordulnak elő a
településen, milyen (újabb) nevekre kell majd figyelned a születési
akv-ekben.

Árnyalja a képet, hogy az anyakönyvek bújásának "módszertana" azért
többféle lehet - ha ősi fészketekét nézed, azt oda-vissza többször végig
kell nyálazni, mert ha találsz egy újabb őst, akkor azt a szálat is majd
vissza kell fejtened (képzavar?), de ha például csak arról van szó, hogy
egy legényember máshova költözött, akkor az újabb településen elég
megkeresni a házassági bejegyzését, majd attól kezdve gyerekei
születését (és ott is egy-egy meglelt születés után ugorhatsz rögtön 7-8
hónapot).

Ez addig működik, amíg (1) mondjuk egy unokatestvér nem ment a
legényember után szerencsét próbálni, és így az említett módszerrel
dolgozva ő könnyen kisiklik a figyelmed elöl (mert pl. a házassági
akv-ben az eredetileg keresett személynél később fordul elő) (én
egyetlen Zircről Győrbe szakadt rokon esetleges utódait kerestem, a
győri anyakönyvből meg az derült ki, hogy 5-6 különböző szál is
áttelepült), vagy (2) amíg az nem derül ki, hogy - horribile dictu -
bizony a házasságkötés előtt is (vagy utána, de 9 hónapon belül) is
született már gyerek.

Remélem, elég dodonai voltam. Lényeg az, hogy kezdj a házassági
akv-ekkel, és jegyzetelj mindent, ami gyanús.
ÜdWV