[Csaladtortenet 2] azonos keresztnevek

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2012. Jan. 30., H, 18:22:01 CET

Kedves Listatársak!

Nem tudom milyen általános/elterjedt volt az a szokás, hogy a gyerek azt a nevet kapta, amilyen szent napján született/keresztelték.
Ennek az az előnye is megvolt, hogy evvel senkit sem sértettek meg. Ugyanis a sok nagynéni, nagybácsi, sógor, sógornő, stb mind előhozakodott egy névval, hogy azt kapja a gyerek. Persze nem lehetett 20 nevet adni neki, de talán a szülők is megelégedtek eggyel.
Ha véletlenül az év ugyanazon napján születtek, akkor ezen az alapon ugyanazt a nevet kapták.
(Pár keresztnevemet én is ilyen rokoni "jóakaratnak" köszönhetem.)

A Xaveri Szt. Ferenc, keresztelő/nepomuki Szt. János melléknevei közben sok helyen önnállósították magukat. Itt a környéken is több Xavért ismerek, mig máshol sok Baptist-ről olvashatunk.
Gondolom más nevekkel is van ez így. (A "Pumuckle" is gondolom a Nepomuk beceneve lehet!)

Ami pedig a többszörös azonos nevek különböző sorrendjét illeti, erre is van egy érdekes példám:
Rakovszky József Márton lányainak egy kivételével több neve volt: mindegyiknél  Borbála Zsuzsanna Magdolna közül legalább kettő szerepelt, de mellé esetleg még egy két másik.
De az utolsónél a pap(?) csak egyet írt be: Erzsébet. Gondolom a többi névből is kapott párat, csak nem volt kedve beírni.

Ezt azért is hozom fel mert lehet, hogy az anyakönyv "félrevezető". Ha a gyereknek több neve volt, nem biztos, hogy az elsőt használták. (Az én első nevem Márton, de mindig az István a használt név.) Tehát lehet, hogy a Rozália csak papíron szerepelt, de mindenki Mari/Bori/Teri/... néven ismerte őket.
Az ilyesmi azért is problémás, mert már találkoztam olyan esettel, hogy egyes bejegyzéseknél az első, máshol az illető által használt második név szerepelt. Szerencsére megtaláltam a születési bejegyzést, ahol mindkettő látható volt.
Ez is egy probléma lehet a mormon adatbázisokban. Erről általában nem tehetnek, kivéve, ha ki van adva, hogy csak egy keresztnevet írhatnak be.
De olyant is láttam, hogy az első és használt név olvashatatlanul áll az ak-ben, míg a második szépen kiírva. A genealógiai munkákban is csak a második olvasható és csak ha valaki megtalálja a bejegyzést, sül ki, hogy miért volt addig az illetőre való keresés sikertelen.

Üdv.
István

- * -  A IV. Családkutatói Találkozó elöadásainak elérhetösége: www.rakovszky.net - * -

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -