[Csaladtortenet 2] Utca nevek

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Júl. 4., Sze, 11:41:15 CEST

Kedves Listatársak!

Az utca nevek témájához kapcsolódóan elővettem a házi könyvtáramban
található "Pesty Frigyes 1864. évi helynévgyűjtése Komárom megye " című a
József Attila Megyei Könyvtár gondozásában kiadott könyvet. Ebben a város,
falu bírái, jegyzői sorolták fel többek között a helységben található
helyneveket. Ezekben utca neveket elvétve találtam. Találtam viszont dűlő,
legelő, szőlő, forrás, kút stb. neveket.Két városban, Tóvároson és
Komáromban azonban az utcák neveit  is felsorolták. Kocs faluban az utcák
és egyes falurészek neveit is felsorolta a jegyző :
" a/ Öregutcza a falu fő utczája, hihetőleg ez volt először építve - b/ Kis
utcza - c/ Burgundia- elnevezéseinek eredete nem tudatik. - d/ Suttyom:
félrébb eső falu rész - e/ Zsemle vagy Czigányváros - az ott lakó
szegényebb lakosoktol , a czigány putriktól elnevezve "

Én mindebből azt a következtetést vonom le, hogy az utca nevek szerepe nem
volt olyan meghatározó a településeken, inkább a házszám  volt a döntő, no
meg az egyéb jelzők "alsó", "felső",  és a ragadvány nevek.

Lehet, hogy rosszul ítélem meg a kérdést, az is lehet, hogy a kiküldött
kérdőív nem ösztönzött az utca nevek feltüntetésére.

üdv. A Éva