[Csaladtortenet 2] stadtgeher

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2012. Júl. 25., Sze, 14:48:39 CEST

Kedves Fórumozók, talán emlékeztek arra, hogy néhány hónappal ezelőtt
feltettem a kérdést németes kollégáinknak: vajon mit jelenthet a Stadtgeher
szó, ami gyakorta előfordul a 19. sz.-i anyakönyvekben foglalkozásként.
Többen válaszoltak: néhányan kb. a körzeti felvigyázó, ill. az erdőkerülő
mintájára, a városkerülő magyarázatot adták, mások egyszerűen a foglalkozás
nélküli kb. csavargó jelentést sugallták.

A kérdést most újra feltettem a Dict cc (http://www.dict.cc/) levelező
fórumára, ahonnan lényegében hasonló válaszokat kaptam. Az egyiket
idemásolom, mert a németes kutatóknak hasznos segédeszközt ajánl a
figyelmébe:

"From looking at the linked 1871 book on Jewish workers in Hungary,
Stadtgeher seems to imply persons with no defined job. This is a guess based
on their listing along with factory workers, and the fact that the word is
put in quotes. The term might have been used to include people who never had
a job, lost their job, didn't want a job, took odd jobs from time to time or
were simply unemployable.
Another indirect clue is the listing (same page) of a charitable
organization dedicated to help Stadtgeher.
Page 225:
http://books.google.com/books?id=IWgpAAAAYAAJ
<http://books.google.com/books?id=IWgpAAAAYAAJ&pg=PA225&lpg=PA225&dq=stadtge
her-verein&source=bl&ots=RE90McjZHR&sig=BqRGcbEqaHc6PgJ4gZzmhMxHwC4&hl=en&sa
=X&ei=UN0PUJaRAeSp6QHw4oDoBg&ved=0CFcQ6AEwAw#v=onepage&q=stadtgeher-verein&f
=false> &pg=PA225&lpg=...

üdv

Hirschler András