[Csaladtortenet 2] születés és névnapok

Csaba Andor teofilia50 at gmail.com
2012. Júl. 31., K, 07:52:40 CEST

Születésnap, névnap

Csak apró adalékkal szolgálhatok. Alsósztregován Madách idejében a névnapot
általában megünnepelték, az érintett egyik rajzán ezt meg is örökítette
(1854. nov. 5., "Imre-napi köszöntés az oroszlánbarlangban"). (Más
dokumentumok is fennmaradtak az Imre napi köszöntésekről, pl. felköszöntő
vers a család levéltárában, vagy Madách apjának 1828. nov. 5-én gyermekei
által írt köszöntők.) Az is biztos, hogy 1831. júl. 23-án hárman is
levélben küldték jókívánságaikat az édesanyjának, a közelgő Anna nap
alkalmából. (A nagy kolerajárvány kellős közepén járunk.) Tehát ezek
szerint a hölgyekről sem feledkeztek meg arrafelé.

A születésnapokról szinte semmit sem tudunk, de mert Madách egyik
nővérének, majd a feleségének is egy nappal a keresztelője évfordulója
előtt volt az esküvője, ebből arra következtethetünk, hogy valószínűleg egy
nappal a keresztelésük előtt születtek.

Miként Madách is, ezt azonban ő maga árulta el 1863. január 20-án írt
levelében, azt állítva, hogy aznap lett 40 éves. S hogy a félreértés
lehetőségét teljesen kizárja, hozzá tette még: Fábián és Sebestyén
védőszentek napján. Vagyis gyakorlatilag minden lexikonban, könyvben,
tanulmányban tévesen szerepel a jan. 21-i születési időpont (amely
egyébként Ágnes napja). Ugyanakkor az életében megjelent cikkekben,
kalendáriumokban, de még a nekrológokban is kivétel nélkül január 20-a áll.
(A keresztelési anyakönyvben természetesen 21-e szerepel, ez a félreértés
oka.)

Annak, hogy régen a névnap számított családi ünnepnek, nem a születésnap,
szerintem az lehet az oka, hogy a születés (keresztény nézőpontból) nem
olyan fontos esemény, hiszen az újszülött, mindaddig amíg meg nem
keresztelik, pogány.

Üdvözlettel: Andor Csaba