[Csaladtortenet 2] érdekesség

Csaba Andor teofilia50 at gmail.com
2012. Júl. 31., K, 16:32:07 CEST

Egy magyar nábob

Nem hiszem, hogy Jókai regényével kapcsolatban lehetne tényekről beszélni
(a mű kritikai kiadásának utószava is csupán a lehetőségeket sorolja fel),
mivel Jókainak nem maradt fenn nyilatkozata. De vannak valószínűbb és
valószínűtlenebb lehetőségek. Wenckheim grófnál talán nem is az a fő gond,
hogy lánya született, hanem az, hogy ez 1849-ben történt, sokkal később,
mint amikor a regény játszódik. Elegendő belegondolni abba, hogy a nábob
fia fiatalemberként részt vesz az 1838-as pesti árvíz áldozatainak
mentésében. (Balassa Sándor fia, Antal ott lehetett, sőt, egészen biztosan
Pesten tartózkodott, mivel Madách évfolyamtársa volt az egyetemen, és semmi
jele annak, hogy haza utaztak volna a fiatalok. Más kérdés, hogy a két 15
éves fiú nem valószínű, hogy részt vett volna a mentésben, de erről semmit
sem tudunk.) Egyébként báró Balassa Sándornak is volt két korábbi
házassága, amelyekből nem született gyermeke (vagy nem maradt életben). A
regény hangsúlyozottan a reformkort közvetlenül megelőző időszak légkörét
idézi, nem véletlenül kezdődik a történet 1822-ben.

Még valamit. Vajon Wenckheim gróf valóban olyan féktelenül tivornyázó,
vagyonát dáridókra költő személy lett volna, amilyen a regény főszereplője?
Nem tudom. Igaz, erre nézve báró Balassával kapcsolatban sincsenek
kétségtelen bizonyítékaim. Olvastam ugyan arról, hogy nagyobb mulatságok
idején állítólag szekérszám vitték a fiatal lányokat a kékkői várba, de ez
csak a szóbeszéd alapján utólag lejegyzett (és talán kiszínezett) történet.
Mint ahogyan nyilván Jókai is folklór elemekkel tarkított történeteket
hallott, s mivel a fantáziája őt is messzire ragadta, egyéni ízlése szerint
tovább színezte a történeteket. Nem hiszem, hogy valaha is teljes
bizonyosságot nyerhetünk, azt viszont hiszem, hogy ennek ellenére értelme
van az ilyen kutatásnak is, az esélyek latolgatásának: kinek mennyire
egyezik az élete (vagy az, amit az életéről a kortársak gondoltak, ami
szóbeszéd tárgya volt) azzal, amit Jókai papírra vetett.

Üdvözlettel: Andor Csaba