[Csaladtortenet 2] Izraelita anyagok más vallások anyakönyveiben

Tóthné Edit lefkovic at gmail.com
2012. Jún. 3., V, 16:58:17 CEST

Kedves Tibor! Kedves Tagtársak!

Az 1869. évi népszámlálás adatai szerint Csökmőn 79 római katolikus, 31
pravoszláv, 9 evangélikus, 2499 református és 75 izraelita élt.
A református anyakönyvben található római katolikus és pravoszláv, azzal a
megjegyzéssel, hogy az iratok áttétettek a furtai római katolikus vagy a
darvasi görög keleti plébániahivatalhoz. Evangélikus és izraelita egyetlen
egy sem szerepel.

De...

Az állami anyakönyvben több ízben is előfordul, hogy a huszas, harmincas
éveiben járt izraelitákat, a berettyóújfalui főszolgabíró határozata
alapján, anyakönyveztek.

Miért volt szükség ezekre az utólagos anyakönyvezésre? Az eredeti
anyakönyvek megsemmisültek vagy nem voltak előtalálhatóak? Házasságkötés
vagy más hivatalos ügy intézése miatt szükséges volt anyakönyvi kivonat?
Ahogyan a csökmői anyakönyvvezető előtt igazolták az illetők kilétét, úgy a
főszolgabíró előtt is lehetett volna, az ő hivatala is kiállíthatott volna
hivatalos papírt. Vagy tévedek?

Üdvözlettel

Tóth Sándor