[Csaladtortenet 2] Izraelita anyagok más vallások anyakönyveiben

"Dr. Várkonyi Tibor" drvt at digitals.hu
2012. Jún. 3., V, 18:03:28 CEST

Kedves Sándor!

Az utólagos anyakönyvezésre két fő okból kerülhetett sor:
1.) eredetileg sem anyakönyvezték a személyt, és valamiért kellett neki
az igazolás (pl.: volt idő, aki nem tudta magyar állampolgárságát igazolni,
azt nem védte semmilyen törvény, ezt most nem mesélném részletesebben
el, mert a kérdés nem erre vonatkozott);
2.) megsemmisült az eredeti anyakönyv, és utólag, az eredetinek
tekinthető okmányok alapján anyakönyveztek valakit.

Voltak aztán érdekes dolgok, az én családfámban is: volt akit utólagosan
anyakönyveztek, és volt, akit nem, ez utóbbi pl.: főszolgabírói
okiratokkal igazolta személyazonosságát. Előfordult az is, hogy a
családtagok "megvezették" a rabbit, és olyan igazolást állítottak ki
1939-ban (hogy igazolni tudják törvényes származásukat és
állampolgárságukat), mely igazolásról egyértelmű, hogy hamis, vagy
szebben mondva, téves tényeket tartalmaz. Nyilván a rabbik -érezve a
veszélyt- megtették ezt a szívességet a hitközség tagjainak, ebből
viszont a mai kutató számára néha megoldhatatlan problémák adódtak.
Mivel itt nem tudok dokumentumot csatolni, ezért a facebook oldalra
kiteszek az érdeklődőknek egy példát arra, hogy milyen egy életmentő, de
valótlan tartalmú igazolás, és leírom, hogy valójában mi is volt a
helyzet. (Facebook: Családtörténet Határok Nélkül, legyen ez az 55. jegyzet)

Ez is mutatja, hogy az izraelitáknál nagyon fontos lehet minden apró adat.

Köszönöm a jelentkezésedet.

Tibor