[Csaladtortenet 2] Gondolatok a családfakutatásról

c. h. baiersdorf c.h.baiersdorf at t-online.de
2012. Jún. 8., P, 21:11:25 CEST

Kedves István,

apropó "törvénytelen gyermek":

azt hiszem, ez egy sokkal komplikáltabb kérdés, mint amilyennek első
pillantásra tűnik; meg próbálok egy kicsit spekulálni:

Első kérdés: mit is kell a "törvénytelen" kifejezés alatt érteni!

Illetve, miért volt szüksége a társadalomnak, hogy ezt a kritériumot
bevezesse?

A "törvénytelen gyermek" kifejezés/kategória(?) értelmezése (tartalma)
különbözik, pld. történelmi kor, ill. kultúra/kultúrakör függvényében,
templomi, vagy világi jog szempontjából ítélve.
Nem volt pld. mindegy öröklésjogi szempontból, s a társadalmi egyensúly
szempontjából nagyon is helyes lehetett ebből a tekintetből a
megkülönböztetés. Gondoljunk a feudális urakra, akik seregnyi "fattyút",
azaz törvénytelen gyermeket produkáltak, vagy produkálhattak, és nem is
törvényellenesen!

A következő kifejezés, amelyet tisztázni szükséges: a "bűn" fogalom!!

És befejezésül "bedobom" (egy apropó! kíséretében) a "labanc" fogalmat!
... Tényleg negatív, vagy annyira negatív, amilyennek bizonyos körök,
mentalitások értik, értelmezik, legrosszabb: használják?

Miért jut ez most eszembe? Mert nemrég elpanaszolta nekem egy fiatalabb
Valaki, hogy lelki problémákat okoz neki a kérdés, hogy az elődei
valószínűleg labancok voltak!!! ... Hát nem kellene, legalább ilyen
esetek érdekében lencse alá venni ezt a kifejezést, illetve - még
fontosabb! - a történelmet illető felfogásainkat, meggyőződéseinket?
Odáig, szerintem, hogy kuruc, vagy labanc semmivel se jelentsen többet,
mint például a labdarúgó csapat "Budapest X", illetve "Budapest Y" ! -
Kérdem: ki/hány magyarnak vérében nem folynak "labanc" cseppek (is)? ..
Lehet, szabad úgy gondolkodnunk, tennünk, szóljunk, hogy azáltal az én
Valaki ismerősöm, kinek ősei 3-400 évvel ezelőtt "labanc" oldalon
álltak, kiközösítve érezze máma magát?

Hozzád, kedves Judit, hozzátenném:
azt hiszem, nem csak felfedni, hanem újra értelmezni is elengedhetetlen,
ha tisztán szeretnénk látni, ill. helyes következtetéseket levonni.

Nagyon jó! - érdekes, izgalmas, fontos kérdést vetettél fel, kedves Éva!

Üdvözlettel,

Kristóf