[Csaladtortenet 2] csaladtortenet digest, 12 kötet, 20 szám

Szórád Péter erry at t-online.hu
2012. Jún. 8., P, 22:30:54 CEST

Kedves Éva!
Nagyon együtt érzek az aggodalmaiddal, hasonló dolgokon én is el szoktam
meditálni. Kezdetben a kíváncsiság hajtott, és amikor először fölfedeztem a
régi iratok, régi írások titkainak varázsát, mint egy kábítószeres, úgy
habzsoltam a feltóduló információkat. Az első kijózanodásom után az
utódaimat kezdtem sajnálni, hogy megfosztom őket a felfedezés élményétől,
mert ők már kész listákat kapnak, amit tőlem kapnak.
Aztán én is megtaláltam a fekete bárányokat, a törvénytelen gyermeket, az
öngyilkos ősapát, és a tragikus gyerekhalálok sorozatát, talán még
labancokat is találnék, ha nagyon keresnék. És akkor kísértésbe estem, hogy
ezt akár el is titkolhatnám, hiszen van egy ilyen lehetőségem, ha elkészítem
a családfát, akkor már az utódok ezt a hamis történelmet öröklik. Kis
hazugság, sőt még az sem, csak a tények elhallgatása. Bocsánatos bűn,
cserébe az utódok konszolidált, vidám sikertörténetet kapnak örökségbe. A
történészek is így csinálták.
De mi lesz, ha valaki mégis utánanéz. És rájön, hogy még egy hazug ősapával
is gazdagabb lett a családtörténet? És ráadásul ez szándékos hazugság
lenne, szemben a törvénytelen gyermek ártatlanságával.
Ennek ellenére nem bántam meg, hogy belefogtam a családfakutatásba. Csak azt
bántam meg, hogy nem kerestem az őseimet sokkal korábban, és nem faggattam
ki az őseimet még életükben minden apró részletről. De azt hiszem a
fiataloknak ezt hiába is magyaráznám. Fiatalon én is el akartam a múltat
törölni, kell egy bizonyos érettség az igazság elfogadásához.
Családfakutatás közben egészen megváltozott a történelem felfogásom. Most
jöttem rá, hogy a történelemben nem a királyok és hadvezérek kisded játékai
adták az események sodrát, amivel teleírták a történelemkönyveket, hanem a
hétköznapi őseink mindennapi élete és küszködése. Egyszer talán majd erről
fognak szólni a történelemkönyvek. A másik tanulság, az a sokszínű
sokadalom, amiből az ősök összetevődnek a világ minden tájáról gyülekezve,
és egyszer csak összetalálkoznak, hogy TE (ÉN) megszülessünk. A harmadik
tanulság az események véletlen sorozata, aminek eredményeképpen most itt
levelezgetünk. Mert, ha ezek közül bármi is nem úgy történt volna a
történelem folyamán, ahogyan megtörtént, akkor sem én, sem ti, meg sem
születtünk volna. Tehát adjunk hálát az Istennek, hogy a dolgok pontosan úgy
történtek, ahogyan történtek!