[Csaladtortenet 2] Állampolgárság

Hegedűs család hegedus.csalad at t-online.hu
2012. Jún. 12., K, 22:26:24 CEST

Kedves Eszter!

Az erdélyi földbirtokosoknak Trianon után választaniuk kellett a román és a magyar állampolgárság között. Mivel a közép- és nagybirtokokat szétosztották a román parasztok között, több birtokos a román állampolgárságot választotta, mert akkor elvileg megillette őket a kártalanítás. Ezt persze a román állam nem volt hajlandó kifizetni, ezért indultak az ún. optánsperek. Elképzelhető, hogy az általad említett grófi család is ilyen megfontolásból választotta a román állampolgárságot.

De lehet, hogy egyszerűbb a megoldás, ugyanis én is találkoztam hasonlóval, de ott nem grófi családról van szó. Sőt, éppen ellenkezőleg. Egy 1870-ben a felvidéki Bars vármegyében született leány valamikor a 90-es években Budapestre költözött, aztán 1899 és 1907 között három gyermeket szült három különböző apától. Egyikhez sem ment férjhez, de az utolsó gyermeket magáénak ismerte el annak a józsefvárosi háznak a viceházmestere, ahol lakott. A legkisebb fiúgyermek 1931-es házassági anyakönyvi kivonatában az szerepel, hogy csehszlovák állampolgár, pedig 1907-ben, tehát jóval Trianon előtt Budapesten született, és valószínűleg sohasem járt Csehszlovákiában. Talán az lehet a magyarázat, hogy az anyjának a bejelentett lakóhelye a Budapestre költözés után is a Bars vármegyei falu volt, ezért 1920-ban automatikusan csehszlovák állampolgár lett, és a fia is ezt örökölte. Aztán gondolom, valamikor magyar állampolgár lett, de hogy hogyan és mikor, azt én sem tudom.

Üdvözlettel
Hegedűs Gyula