[Csaladtortenet 2] Névváltozás

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Már. 1., Cs, 23:27:03 CET

Ha már szó volt temetőkről, zsidókról, nevek magyar jelentéséről
(metapedia) meg sírkő-címerekről, megemlítem, hogy a zsidó temetők
vésétei gyakran utalnak a vezetéknévre, pl. egy szarvas jelenthet
Hirschlert, egy farkas Wolfot, egy oroszlán Lőwöt (de az állatábrák az
elhunyt jellemére is utalhatnak, tehát nem tuti).
Óriási szerencsém volt, a szegedi temetőben egy héberben perfekt
kollégám kalauzolt, amíg a szomszédos köztemetőben vezérigazgatónkat
temették (itt a Listán többen tudják, kiről van szó), az óbudaiban meg
egy ott kóválygó, hozzám hasonlóan aberrált. Mondjuk, majd szívrohamot
kaptam, ahogy a magányhoz szokott zsidó temetőbeli sétámon egy cserjéből
előlépett egy tiszta feketébe, hosszú kabátba, kippába, pajeszba,
szakállba és imarojtokba öltözött ember, két méterrel előttem - nem
mertem tőle megkérdezni, hogy "maga nem fél így szürkületkor egy kies
temetőben?", mert attól tartottam, azt feleli, hogy "féltem, míg éltem")
- de utána rendkívül érdekes dolgokat mesélt.
Hasznos tárgybani szakmunka a "Régi zsidó temetők művészete", Kriterion,
1980