[Csaladtortenet 2] Fwd: Re: dilemma

Wilde Viktor wilde.viktor at t-online.hu
2012. Már. 3., Szo, 23:02:23 CET

Kedves Kollégák,

Ismét látok.

Nagy meglepetésemre többen félreértették alábbi levelemet, és magánban
hányták szememre, hogy miért nem kutatom a nőágakat, miért nem kutatom
az oldalágakat, meg ilyesmik. Amilyen szerény vagyok, a félreértés okát
csak magamban keresem, megpróbálom elmagyarázni, mire gondoltam:

A családfa rokonaink összessége (rokon=mindazon személyek halmaza,
akikkel közös ősünk van), de, gondolom, mindannyian hozzáadjuk
házastársaik nevét is, noha utóbbiak (alapesetben) nem rokonaink, sőt,
leszármazottaik kivételével az ő összes többi rokonuk sem rokonaink.

Nomármost, egy ilyen (rokonok + házastársaik) tartalmú családfán van N
darab vezetéknév, ahol N egy természetes szám. De családkutatási
szempontból ez nem jelenti azt, hogy ettől kezdve N darab vezetéknevet
kellene figyelemmel kísérnünk, hiszen ha egy férfirokonunk feleségül
vette X kisasszonyt, attól még nem kell az X nevet feltérképeznünk,
hiszen nincs X nevű rokonunk, mivel X kisasszony testvérei, azok
lemenői, szülei, felmenői, akárkije nem rokonunk. Lehet kutatni, de az
nem család.

Más a helyzet némileg, ha nőrokonunkat veszi el Y legény, mert az ő
gyerekeik az Y nevet fogják viselni (na jó, X és Y esetekben is azt
vettem evidenciának, hogy a gyerekek a házaspár férfi tagjának nevét
veszik fel), és az Y nevet emiatt kutatnunk kell, hiszen az azt viselők
rokonok.

Solymosi Kollégának írt válaszomban is ezt próbáltam megírni: Ha N darab
vezetéknevet látunk a családfánkon, akkor ebből a számból ki kell vonni
az X típusú neveket, és csak a maradékot kell kutatnunk, mert az X-ek
nem rokonaink. Nem azért, mert nők, nem azért, mert oldalágak, hanem
azért, mert az ő nevüket nem viseli rokonunk.

Remélem, most végre érthető voltam.

Jó éjszakát,

Viktor