[Csaladtortenet 2] "ROKONSÁG" (apropó: dilemma,család,populáció,KádárE.T,ETC.)

c.h.baiersdorf at t-online.de c.h.baiersdorf at t-online.de
2012. Már. 5., H, 11:22:49 CET

Kedves társaim,

nem csak érdekesnek, de fontosnak is találom, az alább idézett meghatározásokat elolvasni, ill. ismerni:

1. Idézet (Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Rokons%C3%A1g )

"Rokonnak nevezzük azokat az embereket, akik egy családba tartoznak. A Magyar néprajzi lexikon [1] szerint az alábbi rokonsági típusokat különböztethetjük meg:

- Vérrokonság: leszármazás útján létrejött rokoni kapcsolat. A vérrokonságba nemcsak a vér szerinti rokonok, le- és felmenők, hanem az adoptáció (örökbefogadás) útján bekerültek is beleszámítanak.

- Házassági rokonság: házasság útján létrejövő rokoni kapcsolat, a házasság révén a két rokonsági csoport tagjai passzívan, elhatározásuktól függetlenül kerülnek rokoni kapcsolatba.

- Műrokonság: Nem vérrokon személyek szabad elhatározásukból a rokonsággal egyenértékű kapcsolata, amelyet valamilyen aktussal megerősítenek, az egész közösség tudomására hozzák s a kapcsolat konzekvenciáit viselik. A műrokonság nem azonos a házassági rokonsággal, nem érinti a két egyén rokonait (pl.: keresztszülőség/komaság, tejtestvérség, vértestvérség)."

2. Idézet (Forrás: http://www.csaladesjog.hu/ )

"Kik az én rokonaim? (Rokonság)

Megkülönböztetünk egyensági és oldalági rokonokat. Egyenesági a rokonság azok között, akik közül az egyik a másiktól származik, oldalági rokonok azok, akiknek legalább egy közös felmenő rokonuk van, ők maguk azonban egyeneságon nem rokonok. A rokonságot megalapíthatja tehát a vér szerinti leszármazás biológiai ténye, ezen kívül az örökbefogadás és a hatóságilag jóváhagyott jognyilatkozat (apaság elismerése) is.

A sógorságot a magyar családi jog gyakorlata nem sorolja a rokoni kapcsolatok közé. Sógorságnak nevezzük azt a rokoni kapcsolatot, amelyben a házastárs házastársának rokonaival kerül családi kapcsolatba.

Kik a közeli hozzátartozóim? (Közeli hozzátartozók)

Közeli hozzátartozónak számít: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és neveltgyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint a testvér; hozzátartozó továbbá: az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a jegyes, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a testvér házastársa."

A két definicíó közt eltérést vélek látni, Ti is?

A mi szempontunkból (genealógia), szerintem, az 1. (Wikipedia) a mérvadó.

Hogy ki, mit család-kutat, az szerintem is, mindenkinek a maga dolga, erre nincsen standardizált elöírás - gondolom.

Üdvözlettel,

Kristóf (Baiersdorf)