[Csaladtortenet 2] Fwd: Magyarul tudás

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2012. Már. 9., P, 12:24:33 CET

Tisztelt Listatársak! Erről a magyarságvitáról eszembe jutott, hogy van
nekem egy amerikai (Washington D. C. New Hamphsire Avenue-i) képeslapom,
amelyhez mindössze csak annyi közöm van, azért vettem meg egy bőrzén, mert
különlegesen szép Rákóczi bélyegeket ragasztott rá a feladója (valószínűleg
56-os disszidens), valamikor az 50-es évek végén.
Miskolcra címezte, és azt írja rokonának, Boldog Karácsonyi Ünnepeket
kívánva, hogy: "hallgassa meg a panaszomat, ha lehet, küldjön nekem olvasni
valót, mert én nekem nincsen még annyi pénzem se, hogy vegyek magamnak
ennivalót.".  Szívszorító érzés olvasni még öt-hat évtized múltán is, hogy
ez az ínségben, hazájától oly messze élő ember nemcsak teste, hanem lelke
táplálását is fontosnak tartja, magyar szóra, magyar könyvre vágyik. És
éhesen, talán utolsó centjeit - magyarságát mintegy ezzel is demonstrálva -
Rákóczi emlékbélyegekre költötte.

Hogy ki a magyar? Mindenki döntse el magában, de semmi esetre se mások
helyett. Én mindig itthon éltem, nem tudom, nem is akarom megtudni, milyen
lehet önként, vagy kényszerűen elszakítva, távol élni Magyarországtól, de
azt tudom, hogy egy-egy hosszabb külföldi útról hazaérve még ma is
bepárásodik a szemem, ha meglátom a piros-fehér-zöld sorompót, vagy zászlót.
De még nem jutott eszembe, hogy mások magyarságát - bármilyen előjelű
megnyílvánulásaival is találkoztam - vitassam, véleményezzem. És a sajátomat
is csendben, nem harsogva élem meg.
Üdvözlettel: Jenő