[Csaladtortenet 2] 1848-49 résztvevői

Németh József nemethjozsef10 at freemail.hu
2012. Már. 16., P, 19:14:43 CET

Bocsánat, tegnap ünnepeken voltam, nem tudtam írni, de én is szeretnék hozzájárulni egy gondolattal 1848/49 hőseihez. Érdeklődéssel olvastam, hogy szinte minden listatag felmenői között volt 48-as tiszt, többeknek még tábornok és egyéb vezető szerepet játszó ősei is. Én ilyen neves ősökkel nem tudok büszkélkedni, de egy 48-as honvéd azért akad a családfán. Ükapám féltestvére volt, Skultéty István, 1848. november 16-án vonult be Nárai községből öt társával a 44. honvéd zászlóaljba. Egyéni sorsáról semmit sem tudunk, a hadteste mozgásáról mindent. A zászlóalj Perczel Mór parancsnoksága alatt végigharcolta az egész szabadságharcot, hogy csak a nevesebb ütközeteket illetve állomáshelyeket említsem: Tapolca, Pest, Szolnok, Tornalja, Tápióbicske, Isaszeg, Buda (a vár ostroma), Debrecen, végül Világosnál a többiekkel együtt letették a fegyvert. Én azt gondolom, hogy a hadsereg vezetőinek minden elismerés megadatik, utólag is, koszorúzzuk a sírjukat március 15-én, de most. legalább mi listatársak egy percre gondoljunk azokra a névtelen hősökre is, akik nélkül nem lehetett volna honvéd hadsereg, hiszen minden hadsereg, sőt minden szerveződés két ősszetevős, miszerint vannak vezetők és vezetettek, de egymás nélkül értelmetlen a két fogalom. Sokan voltak, akik csak tudták és tették a dolgokat a történelem nagy pillanataiban is, és azon kívül is, akik nevét nem örökíti meg semmilyen emlékjel. Becsületes magyarok voltak.NJUI: Nevezett "névtelen hős" hazatért falujába egyébként, de sajnos a 48-as szabadságharc résztvevőinek kijáró tiszteletet nem sokáig élvezhette, mert 1860-ban, még második, fiúgyermeke születése előtt meghalt.