[Csaladtortenet 2] Még egy 1848-as emlék

Ildikó Sztrányai sztranyai.ildiko at gmail.com
2012. Már. 19., H, 11:22:38 CET

T. Levtársak!
Nekünk is akadt egy 48-as hős a családban, ő volt Tüköry Lajos. Történetét
egy anyámtól örökölt mondat alapján fejtettem fel. A mondat így hangzott,
"nagyapádat is meghívták Tüköry temetésére, de nem tudott elmenni".
A körösladányi anyakönyvben bukkantam a nevére, amikor nagyapám nővére,
Skonda Ilma   után kutattam. Kiderítettem, hogy férje Sambach Károly
féltestvére volt Spiegel/Tüköry Lajosnak. Innentől kezdve belevetettem
magam életének felgöngyölítésébe. Egymást segítve kutattunk körösladányi
Hagyományok háza igazgatójával, Kazinczy Istvánnal.
Az *eredmény a* Hagyományok Házában is megtekinthető ismertető az életéről (
*a hadi eseményekről, amelyekben részt vett: Bem hadseregével, a
törökországi hadjáratokról, majd a Garibaldi féle "ezrek" hadi tetteiről)*,
személyes emléktárgyak, egy könyv az életéről.
Részemről pedig egy honlap oldal mindezekről:
http://skonda.csaladaink.hu/Tukory%20Lajos.htm

Természetesen kiderült, hogy nagyapámat (1860-1937) az 1910-es
újratemetésre hívták meg mint unokaöccse gyámját,  ahová a felesége
betegsége miatt nem tudott elmenni. Később unokaöccsével (Sambach
Károllyal) megtette ezt az elmaradt látogatást.

Története igazolja, hogy a "családi legendákat komolyan kell venni, de
mindennek utána kell járni.".

Üdvözlettel
Ildi