[Csaladtortenet 2] sző fon nem takács - egy kis levezetés

Szabó Előd szaeltan at gmail.com
2012. Már. 21., Sze, 15:22:47 CET

Kedves István!

Mindenesetre SZŰCS szavunk - hogy délibábosítsak kicsit: - emlékeztet a SZŐ
szavunk +cs képzőre,  - tudom, hogy a szűcs nem sző, de elgondolkodtató...
Ám! Ha úgy közelítjük meg, hogy a szűcs attól szűcs (és nem pl. varga), hogy
SZŐRÖS bőröket készít ki, akkor a SZŐR szavunk sejlik ki, ami a
SZÁL, SZÁR, SZŐ-ni SZŐnyeg (talán a Szőlő is,) szavainkkal közös ősi
szógyökből ered. (vö: Szőcs is).

Ugyanakkor török SZŐR = szacs ...

Említik az ÁCS szót is török eredetűnek (talán az 'ajacs'=fa miatt
[képzőstül!]), de már a ordítóan ugyanolyan -ács képzős TAKÁCS szót szlávnak
tartják.
Valóban: TKATI  szőni (szerb), TKACS = takács (Vezetéknév is akad ilyen
Tkacs alakban Zemplénben)
De ha tovább megyünk: török SZŐ = DOKU, (szövő='dokumadzsi') ami
etimológiailag TaK+ács alakig simán eljuthatott mondjuk a Balkánon.

Ami még érdekes lenne, az az -ÁCS képző eredete, mert megtalálható több
település nevében, így családnévben is.
(pl. Madács)

[itt pár sor állt, ami vitát indíthatott volna el, ezért kitöröltem]   :)

üdv: Előd

-----------------------------------

Kedves Listatársak!
Sokaknak nem mond újat a cikk, de talán mindenki talál benne valami
érdekeset:
http://www.ezolive.hu/chilling/03194__falunevek?s=hk

Szucsáva neve érdekes.
Ugyanis a Felvidéken ott van Szucsány, és több Szucs.. nevű helység. Fényes
őket mint "tót"-faluknak írja.
Tudja valaki, hogy a magyar "szűcs" szó honnét ered? Szlávból vagy máshonnan
jött? Vagy azok vették át magyarból?
Ha igen, akkor a mai tót falvak is eredetileg teljesen magyarok lettek
volna? A régi latin iratokben a dűlő-neveket kéne megvizsgálni.

Üdv.
István