[Csaladtortenet 2] 106

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2012. Május. 3., Cs, 12:36:43 CEST

Kedves (joggal) Kételkedők!

Vagy 30 évvel ezelőtt olvastam egy irodalmi művet, amiben egy 120 körüli
ember volt az egyik szereplő. Azonban (az író persze tudta, hogy valami
bizonyíték is kell) ott mindenféle történelmi eseményekhez volt kötve az
élete folyása: pl. 12 évesen látta Napóleont.

A falusiak (sőt egyre inkább látom magamon: bárki) nem konkrét évszámokat
jegyez meg, hanem eseményeket. Ki ne hallott volna olyan
visszaemlékezésről: a fiam akkor született, amikor a jég elverte az egész
termést, amikor a falu tornyába csapott a villám, amikor az apám visszajött
a háborúból, stb. Szóval, a pap akár tudhatta is, mikor volt az a bizonyos
év, hiszen kevesebb idegen információ miatt jobban figyeltek az emberek.
Csakhát a hiba valószínűsége is igen nagy.
Volt még egy dolog: szokás volt a bibliába beírni a családban a
születéseket-halálokat? az pedig már nem szóbeszéd (persze, ha időben
történt és hibátlanuk, olvashatóan a bejegyzés).

Ja és itt van az "akárhány éves" volt bejegyzések tömkelege akár (de
hányszor) házasságnál, akár halálnál, amit a mi szorgos tagjaink bizony
kénytelenek megcáfolni, amikor megtalálják a születési bejegyzést.

Saját példa: nagyapámnak 2 testvére vett részt az I.Világháborúban. Az
egyikről csak annyit tudott a családi emlékezet, hogy orosz fogságból
hazakerülvén nagyon megváltozott, sőt később öngyilkos lett. Azt valahogy a
nagy "el nem fogadás" miatt maguk előtt is titkolták, hogy orvosi
tanulmányait már a háború után fejezte be, dolgozott is orvosként az ország
másik végében és az öngyilkosság sem a háború következménye volt (egy apáca
iránti szerelmi bánat, akit a rend szabályosan elrabolt, hogy el ne
szökhessen).
A másik fiúnál még érdekesebb: amíg meg nem találtam a születési
bejegyzést, a családi legendárium alapján úgy tudtam, "egyenesen a
iskolából vitték a frontra, ahol szinte az első csatában eltűnt." Kiderült,
hogy 1887-ben született, tehát legalább 27 éves volt, amikor eltűnt....

Üdv. Judit