[Csaladtortenet 2] Eszterházy gróf telepítési szempontjai

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Május. 3., Cs, 21:21:52 CEST

Kedves Listatársak!

A tárgyban feltett kérdésekre és észrevételekre a választ igyekszem
pontokba rendezni

1. az idézet forrása a lap alján 103. szám alatt található,

2.megjelent Fatuska Sándor / Német Nemzetiségi Múzeum , Tata / " A tatai és
gesztesi uradalom újranépesítése a török kiűzése után " című tanulmányában
/ én történetesen Kecskéd története című könyvben találtam Tatabányán a
megyei könyvtárban,

3. Eszterházy József nem az Eszterházyak hercegi ágához, hanem a grófi
ágához tartozott

4. és végül szeretném hangsúlyozni, én összehasonlításnál nem a munkaerő
milyenségére gondoltam, hanem arra, hogy már akkor is meggyűlt a baja
annak, aki kölcsön törlesztésre " kényszerült ".

Mivel e témában sokat kutakodtam, sok olyan anyagot találtam az
anyakönyvekben is, amelyek cáfolják, azt sok helyen leírt megállapítást,
hogy Eszterházy gróf telepítése vallási okokra vezethető vissza / elűzte
a reformátusokat, helyette katolikusokat telepített/. Ezt az anyakönyvi
adatok is cáfolják, úgy néz aki elfogadta a gróf feltételeit az maradhatott.
Tata környéke a török  elvonulása után szinte teljesen elnéptelenedett, úgy
is hívták, hogy Puszta Járás. Ilyen körülmények között kellett az uradalom
gazdálkodását újra indítani. Az is valószínű, hogy  a török uralom alatt
állandóan menekülésre kényszerült, itt maradt lakósok nehezen viselték azt
a fegyelmet, amit az uradalom irányítói elvártak.

Köszönöm Mindenki hozzászólását.

üdv. A Éva