[Csaladtortenet 2] ki a nem magyar ?

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2012. Május. 12., Szo, 14:34:22 CEST

Kedves Éva!

Csak egy régen bennem élő gondolat arról, hogy ki a "nem magyar".
Annak idején a király több száz neémet és egyébb birodalmi főnemest honosíttatott az országgyűléssel, hogy a felsőházban az ő emberei üljenek.
Gondolom birtokot is kaptak.

Ezeknek egy része magyarokkal házasodott, magyarrá lett. (még akkor is ha esetleg labanc érzésű volt).
Szerintem ezeket nyugodtan magyarnbak lehet tekinteni.
De egy másik része  csak az országgyűlésre bízott meg küldötteket, kik őket képviselték, de MO-ra alig tették be a lábukat, de a birtok hasznát bizony zsebretették. Ezeket szerintem nem lehet magyarnak tartani.

Abból kell kiindulnunk, hogy a történelmünk legnagyobb részében az volt magyar - hungarus - aki a magyar alkottmányt és törvényeket elfogadta magát a magyar király alatvalójának tartotta. Mindegy volt, hogy milyen nyelvet használt otthon.
Ez talán még mindig meg lenne, ha a bécsi udvar emberei nem próbálták volna a magyar nyelvet eltüntetni a föld színéről és nem azon dolgoztak volna, hogy a magyar helyett a német legyen a hivatalos nyelve hazánknak.
Erre jött a "nyelvében él a nemzet" reakció. (Persze tudjuk azt, hogy ez nem teljesen igaz, hisz az írek ma is írek, annak ellenére, hogy angolul beszélnek. A skótokkal is hasonló a helyzet.)

Nagyon nem szeretem az általánosításokat, illetve a régi problémákat bűnbakokra hárítani. A dolgok sokkal komplexebbek.
A különböző, alacsonyabbszintű érdekellentétek ma is, de a multban is elszabotálták a fontos tennivalókat, hogy aztán a sok rossz megoldás jusson előnybe.

A levelezési téma problémája nem az volt, hogy ki magyar, ki nem, hanem hogy melyik véleménynek van létjogosultsága.
Hogy azoknak, akik a mai határokon kívűl élnek, joguk van-e magukat magyarnak vallani, hogy azoknak joguk van-e a saját véleményükhöz.
Hogy azok hozzászólhatnak-e a magyarországi dolgokhoz.
Akik ezt a jogot elvitatják, egy középkori mentalitást mutatnak ki.
Az internet nem ismer határokat!!!!
Otthoni ismerősök sokszor tőlem - Bajorországból - tudják meg, hogy mi történik, mit adnak MO-on. Vagyis közűlünk kint sokan jobban érdeklődnek az otthoni dolgok után, mint aki otthon él.
Most felteszem a kérdést - pl Wilde Viktornak - hogy kinek van több joga a magyaroszági dolgokba beleszólni? Aki otthon él, de nem érdeklődik a közéleti események után, vagy a kint élőknek, akik tudatosan követik a mo-i napi eseményeket, politikai problémákat?

Szerintem az mondjon akármiről is véleményt, aki abban a témában jól informált.

Üdv.
István

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -