[Csaladtortenet 2] az anyakönyvek védelme

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2012. Május. 14., H, 20:39:25 CEST

Kedves Listatársak!

Tárgyban írt korábbi hozzászólásomat, melyben kitértem a dadi református
templom történetére, szeretném kiegészíteni egy melléklettel.

A csatolt másolat " A dadi református templom építésének története " című
tanulmányból való, melyet Gerecsei Zoltán református lelkipásztor
állított össze.
Megtekinthető benne gróf Eszterházy József pecsétjével és saját aláírásával
megerősített levele, melyben az eredetileg katolikusok által épített és
felszentelt  katolikus templom visszavétele után, engedélyt adott új imaház
építésére, amihez telket és építőanyagot is adott.
A dadi református anyakönyvek kutatása alapján mondhatom, hogy egyetlen
református lakosnak sem kellett elhagynia a falut, s az akkori lelkész is
a helyén
 maradt.

De maradhattak Bokodon az evangélikusok is templomukkal együtt, akiknek az
anyakönyveit szintén kutattam.

A Tata környékén elvett református templomok, köztük a tatai is eredetileg
katolikusok voltak, melyeket aztán a reformátusok vettek birtokukba.

Ahogy most áttekintettem a kuruc- labanc krónikát látom, hogy nemes
szándéka mellett, a szabadságharc alatt egymást követték - a reformátusok
elvették, a labancok visszavették a templomot és fordítva -  történetek. /
Fel kellett frissíteni történelmi ismereteimet ez ügyben, mert nem
történészként, hanem a számok világában, közgazdászként pörgettem napjaim./
 Nem gondolom, hogy nekünk késői utódoknak kellene most igazságot osztani,
s kuruc - labanc jelzőt egymásra aggatni.

Eszterházy Józsefet egyébként apja papnak szánta. Ezért be is öltözött
kispapnak, Rómában teológiát is tanult, 1704-ben váltott, később katona
lett. A szabadságharcban testvérével szemben harcolt, aki Rákóczival együtt
Rodostóba ment, és ott is halt meg.
Kedves " kakaskodó " férfi lev.társak talán mégsem kellene egymást
sértegetni ! Az élet és a történelem nem fekete-fehér ! Vajon ezen
Eszterházy családban a szülők, vagy az utódok hogy osztottak igazságot ?

Üdv. A Éva