[Csaladtortenet 2] az anyakönyvek védelme
Éva Adorján
adeva40 at gmail.com
2012. Május. 14., H, 20:39:25 CEST
Kedves Listatársak!
Tárgyban írt korábbi hozzászólásomat, melyben kitértem a dadi református
templom történetére, szeretném kiegészíteni egy melléklettel.
A csatolt másolat " A dadi református templom építésének története " című
tanulmányból való, melyet Gerecsei Zoltán református lelkipásztor
állított össze.
Megtekinthető benne gróf Eszterházy József pecsétjével és saját aláírásával
megerősített levele, melyben az eredetileg katolikusok által épített és
felszentelt katolikus templom visszavétele után, engedélyt adott új imaház
építésére, amihez telket és építőanyagot is adott.
A dadi református anyakönyvek kutatása alapján mondhatom, hogy egyetlen
református lakosnak sem kellett elhagynia a falut, s az akkori lelkész is
a helyén
maradt.
De maradhattak Bokodon az evangélikusok is templomukkal együtt, akiknek az
anyakönyveit szintén kutattam.
A Tata környékén elvett református templomok, köztük a tatai is eredetileg
katolikusok voltak, melyeket aztán a reformátusok vettek birtokukba.
Ahogy most áttekintettem a kuruc- labanc krónikát látom, hogy nemes
szándéka mellett, a szabadságharc alatt egymást követték - a reformátusok
elvették, a labancok visszavették a templomot és fordítva - történetek. /
Fel kellett frissíteni történelmi ismereteimet ez ügyben, mert nem
történészként, hanem a számok világában, közgazdászként pörgettem napjaim./
Nem gondolom, hogy nekünk késői utódoknak kellene most igazságot osztani,
s kuruc - labanc jelzőt egymásra aggatni.
Eszterházy Józsefet egyébként apja papnak szánta. Ezért be is öltözött
kispapnak, Rómában teológiát is tanult, 1704-ben váltott, később katona
lett. A szabadságharcban testvérével szemben harcolt, aki Rákóczival együtt
Rodostóba ment, és ott is halt meg.
Kedves " kakaskodó " férfi lev.társak talán mégsem kellene egymást
sértegetni ! Az élet és a történelem nem fekete-fehér ! Vajon ezen
Eszterházy családban a szülők, vagy az utódok hogy osztottak igazságot ?
Üdv. A Éva
2012. május 9. 12:52 Éva Adorján írta, <adeva40 at gmail.com>:
> Kedves Listatársak!
>
> Az anyakönyvek védelmében kialakult eszmecserét és egy kicsit más
> szempontból is kiegészíteném. Védeni kell az anyakönyveket, de nem a
> kutatóktól, hanem azért, mert belőlük sok olyan információ is nyerhető,
> amivel esetleg cáfolható több eddig publikált történelmi esemény.
>
> Saját kutatási tapasztalatomat szeretném felhozni ennek bizonyítására.
> Mint már többször leírtam, elsősorban Tata környékét kutatom. A
> családfakutatást Környe község anyakönyveinek kutatásával kezdtem. Sok
> helytörténeti kiadványt elolvastam előtte, gyűjtöttem a témában megjelent
> újságcikkeket. Ezekben többször olvastam, hogy Környét Eszterházy gróf
> 1746-ban katolikus svábokkal telepítette be, miután elzavarta az itt élő
> református magyarokat, akiktől elvette a templomukat és katolikus plébániát
> alapított.Olyan véleményt is olvastam, mely szerint Eszterházy gróf
> rosszabb volt a tatárnál és töröknél,mert magyar és református ellenes
> volt.
>
> Ezen ismeretek gyűjtögetése után lett időm arra, hogy hozzáláthassak a
> családfakutatásához is.
>
> Az anyakönyvek " olvasása " során meglepve tapasztaltam, hogy már az
> 1740-es évek anyakönyvi bejegyzéseiben a kereszteltek, a házasultak, és az
> elhunytak között református magyarokat is találok.
>
> Kutatásomat az MOL-ban található Eszteházy levéltárban folytattam, ahol
> megtaláltam többek között Környe 1768-as úrbéri szerződését,amelyet a falu
> nevében Pirityi Jeremiás törvényes bíró, mellett Nagy Ferenc és Gór János
> is aláírt. E három aláíró közül Pirityi református , a másik kettő
> katolikus magyar volt. Ezen ismereteimet a falu 1763-as lélekösszeírásából
> tudtam.
>
> Nem értettem, ha a gróf elzavarta a református magyarokat, miért
> szerepelnek továbbra is az anyakönyvekben ?
>
> Több évi, a szomszédos községek anyakönyvet is érintő kutatásaim alapján /
> miután ott élt református és evangélikus őseim vannak /, bizton állíthatom,
> hogy lehet, hogy egyes református családokat valóban kitelepített a gróf,
> de sokan maradhattak. Ennek ismeretében felteszem a kérdést, tényleg magyar
> és református ellenes lehetett a gróf ? S akik a fenti sommás ítéletet
> leírták, s mások akik ezt szolgaian lemásolták és terjesztették vajon
> belenéztek az anyakönyvekbe?
> Szerintem nem, mert ez meglehetősen fárasztó és időigényes tevékenység,
> csak a hozzánk hasonló megszállottak művelik. Úgy gondolom ezért is kell
> védeni az anyakönyveket.
>
> A református templomok elvételéről is szeretnék írni pár szót.
>
> A dadi templom történetét hozom fel példának.A templomot katolikusok
> építették. 1529-ben a falut a törökök felperzselték a falu és a templom is
> 1643-ig lakatlan volt. Ekkor Csáky László a gesztesi vár ura református
> jobbágyokat telepített Dadra, akik az elhagyott templomot átvették és
> 1747-ig használták.1747-48-ban katolikusok is települtek a faluba.
> Eszterházy gróf 1747-ben visszavette a reformátusoktól a templomot / ekkor
> még érvényben volt az a királyi rendelet, mely szerint mindazok a
> templomok,amelyek katolikus szertartás szerint valamikor fel voltak
> szentelve, a protestánsoktól visszaveendők /. A reformátusoknak pedig
> telket, építőanyagot adományozott templom építéséhez, kántoruknak és
> papjaiknak pedig földet juttatott. Így mindkét felekezet szabadon
> gyakorolhatta hitét.
>
> üdv. A Éva
>
>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: dad1.gif
Type: image/jpeg
Size: 274744 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://levlista.theka.hu/pipermail/csaladtortenet/attachments/20120514/6183bd11/dad1.gif>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: dad2.gif
Type: image/jpeg
Size: 482862 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://levlista.theka.hu/pipermail/csaladtortenet/attachments/20120514/6183bd11/dad2.gif>
További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról