[Csaladtortenet 2] vallás-váltásoka XVI-XVII. században

"Dr. Balás István" balpista at balpista.hu
2012. Május. 20., V, 23:14:00 CEST

Kedves István!
A reformáció-ellenreformáció témája szerintem aligha intézhető el az
Általad írt sommás 5 sorral. Miután én még nem éltem abban az időben, a
források alapján egyelőre úgy tűnik számomra, hogy
1. az 1517 okóber 31-dike után lábra kapott lutheri tanok - a gyermek
király idegen (német) nevelője által is terjesztett - hazai hirdetőire
még megégetés várt az 1523. és 1525. évi törvények szerint;
2. a mohácsi síkon a (katolikus) egyház főpapjai is életüket vesztették,
ezért a főpásztorok útmutatása hiányában az ellenőrizetlen alsópapság
szabadon gondolkozhatott, így szabadon terjedhetett az "új hit".
3. A török a keresztény egyházzal nem sokat bíbelődött, így a főurak
vallási véleménye döntötte el, hogy birtokaikon mely nézet papja
maradhasson meg, s a teológiailag képzetlen nép milyen vallást kövessen.
Miután a főurak többsége ekkoriban Luther tanait pártolta, nem csoda,
hogy a XVI. század végére Magyarország papjainak (és lakosságának)
többsége protestáns hitelveket vallott.
4. A protestáns családból származó Pázmány Pétert a jezsuiták nevelték,
így nem csoda, hogy ő visszatért a katolikus hitre, majd jezsuita lett.
Amikor püspök lett, a kor helyzetét felismerte, s tucatnyi főurat
térített vissza a katolikus hitre, akik azután (akié a föld, azé a
vallás) a saját territóriumokaikon eldöntötték, hogy csak a Rómához hű
papok maradhatnak szolgálatban. A teológiailag képzetlen nép pedig
követte a papok véleményét...
Így fordulhatott elő, hogy Pázmány Péter ugyan protestáns többségű
országban született, de katolikus többségű országban húnyt el.
Szerintem ez a téma megérne egy hosszabb tanulmányt is. Nincs hozzá kedved?
BalásPista