[Csaladtortenet 2] Hunyadytól

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2012. Május. 21., H, 20:16:00 CEST

Kedves Laci!

Ma még ugyan viszonylag ritka "madár" a teljes település feldolgozását
vállaló családkutató, de azért vagyunk néhányan, és a jövőben e kutatási
forma jelentőségének felismerésével egyre többen leszünk. Az ő levéltári
támogatásuk kiemelten fontos, hisz a "végtermék" jelentősége is nagyobb az
egyéni kutatók eredményeinél. Meggyőződésem (sőt, ha megjelenik végre az
AKUFF HÍRMONDÓBAN, ahol egy cikkben bizonyítom), hogy az anyakönyvek, mint
forrásanyag sokkal-sokkal eredményesebben tölti be szerepét, ha az időrendi
bejegyzések mellett rendelkezésre áll ugyanannak az anyakönyvnek az
alfabetikus sorrendbe szedett családi névtára *is*. Ugyanis az
anyakönyveket felhasználó kutatóknak (nem csak családkutatókra kell
gondolni!) nem az az eminens érdekük, hogy otthonról, jó minőségű fotókról
tudjanak dolgozni (ma még ezt tartja a kutatók többsége elérendő célnak!),
mert ez pusztán csak kényelmi és gazdaságossági (na meg persze
állagmegóvási, megoszthatósági, stb., stb, de ez most mindegy) kérdés.
Mindennemű kutatás (a családkutatásé is) alapja, hogy a kutató *valid
*adatokkal
dolgozzon. Márpedig az anyakönyvek mindannyiunk által ismert tévesztéseit,
hibáit, hiányosságait - legalább részben -  csak az adatok családokká
konvertálása képes felderíteni. Másik, talán még fontosabb szempont, hogy
csak az anyakönyvek említett feldolgozása tárja fel korrektül az
anyakönyvek legizgalmasabb személyeit: az egyadatos szereplőket. Márpedig
hogyan máshogy is lehetne a település-közti migrációt feltárni ezen adatok
nélkül? S ha úgy teszem fel a kérdést egy családkutatónak, hogy számára mi
a fontosabb: otthon karosszékben kutatni, vagy az alaposan feltárt adatok
segítségével egy-egy ágon akár 1-3 generációval feljebb jutni, akkor
minimum "*is*" lesz a válasz, ha pedig dönteni kell ... nos, én az utóbbira
szavaznék, s aligha csak én!
Ahhoz viszont, hogy értelme legyen ilyen kutatásokra biztatni mást is, meg
kell értetni az ilyen projektet vállalókkal a felelősségüket: csak a
teljesség igényével végzett és alaposan indexált munkát érdemes végezni, s
ennek kutatástechnikai, vagy publikációs szabályokra vonatkozó alapjait
igenis lehet tanítani. S ki lehetne autentikusabb tanítómestere egy
kutatónak, mint egy levéltár? Kérdés melyik levéltár ismeri fel ezt
elsőnek, és tesz közzé a honlapján egy összefoglalót településkönyv írási
céllal végzett anyakönyvi feldolgozással szemben támasztott minimál
követelményekről! (Nem lennék meglepve, ha ebben a "versenyszámban" is a
KFL győzne!)
Mellesleg jegyzem meg, hogy bennem érlelődik már egy ideje a gondolat,
hogy  az ilyen könyv írásában már tapasztalatot szerzett kollégákkal
összeállva legalább egy alapos cikk erejéig - fajsúlyosabb vállalkozó
híján, kényszerből! - megjelenjek a kutatótársak előtt, ha másért nem, hogy
kedvet kapjanak hozzá a kollégák (én is az Izményi könyv hatására cipelem a
magam keresztjét..., bár az írója nem tud erről.), vagy ismertebbé tenni a
"zártosztályon" e kutatási formát is. S persze nem utolsósorban a néhány
megjelent és jogos kritikával illethető "művek" felejtésére is...

Egyszóval nagyon fontosnak és nagy jelentőségűnek érzem a megtiszteltetésen
túl a felkérést, semmiképp ne hagyd ki (főleg ne érzelmi alapon...), hisz
példái vagyunk az utánunk jövőknek, nem baj, ha érzik-látják a
hozzáállásunkon, munkáinkon az ügy komolyságát és fajsúlyát!
Sok erőt és jó egészséget a feladataidhoz!

Ha az előadásodhoz ez segítség lehet, akkor készséggel elküldöm Neked
magánban az "Egyéni családkutatás vs. településkönyv írás?" témában egyszer
csak megjelenő cikkemet, amiben maga a bizonyításom világíthatja meg e
kutatási forma lényegét és értelmét és kikerülhetetlenségét.
gy.