[Csaladtortenet 2] Philippe Jaroussky családja

Komka Norbert komkan at t-online.hu
2012. Nov. 19., H, 20:42:44 CET

Kedves Tamás!

A lengyel nemesség teljes népességen belüli számaránya még a magyarnál is
sokkal jelentősebb volt, becslések szerint minden 4. lengyel a nemességhez
tartozott, míg a Magyar Királyságban kb. minden huszadik emberre volt ez
igaz. A magyar nemesség leszélesebb körét felölelni kívánó Kempelen műben
(ha jól emlékszem), 80.000 körüli nemesi családnév van rögzítve, de más
kutatói források, még ennél is nagyobb számúra teszik az idők során
valamikor nemesítésben részesült családok számát. A lengyel számadatok még
ezeket a számokat is nagyságrendileg felülmúlhatják. A lengyel nemesség
belső felépítése is eltért a magyartól, pl. ott a legtöbb család konkértan
valamely nemzetséghez volt kapcsolva leszármazási alapon és az egy
nemzettséghez tartozó családok azonos nemzettségi címert használtak (bár a
közös gyökerű magyar nemesi családoknál is előfordult a címereikben azonos
meghatározó motívum). Amilyen forrásokat én láttam, ott az egyes lengyel
nemzetségek, címerük és a hozzájuk tartozó jelentősebb családok voltak
felsorolva. Az én felmenőim között van pl. Krzizanowsky a Swinka
nemzetségből, amelynek a címerében egy vaddisznófej van, mint a nemzetséghez
tartozó jelentős számú többi családnak is. Teljes összefoglaló munkáról nem
hallottam, ugyanakkor nem zárom ki, hogy létezik ilyen. A "-sky" végződés
valóban jellemző a lengyeleknél a nemesi családokra, de kizárólagosság nem
állapítható meg (bár erősebb az összefüggés, mint nálunk a nemesi "y"-ra
végződő családnevek és a tényleges nemesség között).A lengyeleknél rengeteg
más névvégződésű nemesi, főmenesi család van, sok a legelőkelőbb nemesi
családok közül litván gyökerű (pl. Sapieha, Sangiusko.)

Üdvözlettel:
Szalai-Komka Norbert